دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فاطمه ندافی، ۱۳۹۷

کلاسهای ناموزون:بررسی چالش های مدیریتی کلاس های درس زبان انگلیسی در دبیرستان های دولتی ایران از نقطه نظر مدرسان زبان انگلیسی با تجربیات بالا و پایین

آموزش در کلاس های ناهمگون زبان یک چالش واقعی برای معلمان است. در پژوهش حاضر، ماهیت موضوع ناهمگونی بین معلمان زبان انگلیسی وزارت آموزش و پرورش شهر سبزوار بررسی شد. جمع آوری داده ها طی سه مرحله اصلی به طریق تحقیقی اکتشافی انجام گرفت. در مرحله اول، ارزیابی نگرانی ها و تهدید های احتمالی ناهمگونی در میان شش معلم با سابقه بیشتر از بیست سال انجام گرفت . نظریات استخراج شده در قالب چندین حوزه با سه مؤلفه ی اصلی تقسیم بندی گردید که شامل 1) تاثیر ناهمگونی بر عملکرد دانش آموزان، 2) تاثیر ناهمگونی بر عملکرد معلمان و 3) علل ناهمگونی بود. در مرحله دوم، 24 معلم با تجربه (بیش از 15 سال تجربه) و کم تجربه (کمتر از 15 سال) به پرسشنامه باز پنج سوالی پاسخ دادند. سپس تحلیل محتوایی بر روی پیشنهادات ذکر شده صورت گرفت و مؤلفه های دیگری استخراج وکدگذاری گردید. در مرحله سوم ،پرسشنامه اینترنتی با مقیاس لیکرت ( پنج مقیاسی) و دارای 24 سوال طراحی و بین معلمان استان های مختلف پخش شد. داده ها از مجموع 55 نفرکه به صورت داوطلبانه به پرسشنامه پاسخ دادند جمع آوری و اعتبارسنجی شد. یافته ها در مجموع حاکی از این بود که تأثیرات منفی کلاسهای ناهمگون بر دانش آموزان قوی بیشتر از دانش آموزان ضعیف بود. معلمان در این کلاسها دلسرد می شدند زیرا فعالیتهای متعدد برای یادگیری بهتر دانش آموزان انجام می دادند .علت ناهمگونی کلاس های انگلیسی ویژگیهای جسمی و روانی دانش آموزان ، حمایت خانواده ها در فرآیند تحصیل فرزندانشان و شرکت در کلاسهای مختلف آموزشی از جمله آموزشگاه های زبان انگلیسی بود .به طور عمده معلمان در چهار حوزه از برخی راهبردها بهره مند می شدندکه شامل: 1) کمک گرفتن از دانش آموزان قوی 2) کمک گرفتن از همکاران 3) تنظیم و تعدیل برنامه های آموزشی 4) کمک به دانش آموزان ضعیف به صورت جداگانه می شد. علاقه مندی به استفاده از استراتژی کمک گرفتن از دانش آموزان قوی در میان معلمان باتجربه و کمک به دانش آموزان ضعیف به صورت جداگانه در میان معلمان کم تجربه مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها: کلاس های ناهمگون، چالش ها، مدیریت کلاس ،استراتژی ها

M.A. Thesis:

Heterogeneous Classes: Complexity in Managing English Language Classes in Iranian public High Schools among More vs. Less Experienced English Language Teachers

Teaching in heterogeneous language classes is a real challenge to teachers. Accordingly, in the present thesis, the nature of the heterogeneity issues was investigated among English language teachers at Ministry of Education( MoE) in Sabzevar. Data collection occurred during three main stages through an exploratory research design. In the first stage, an initial assessment of the probable worries and threats of heterogeneity was made among six English teachers with more than twenty years of experience. The extracted codes were divided into several domains with three main components which included (1) the effect of heterogeneity on students’ performance, (2) the effect of heterogeneity on the performance of teachers, and (3) the causes of heterogeneity. In the second stage, 24 teachers included two cohorts of experienced (over 15 years of experience) and less experienced (under 15 years) teachers answered the open-ended questionnaire with five questions. Then, content analysis was carried out on the suggestions given by this group of teachers and the related components of the questionnaire were extracted and coded. In the third stage, an online questionnaire with a 5-point Likert scale with 24 items was designed and distributed online to teachers of MoE in Iran and different provinces. The data was collected and validated among 55 volunteering teachers who answered the questionnaire. It was often believed that the negative effects of heterogeneous classes on strong students were higher than that of weak students, and teachers were discouraged because of the need to use various activities for students to learn better. The causes of heterogeneity were related to the physical and mental characteristics of students, as well as the support of their families during the educational process, and the participation of students in various educational classes including English institutes. In general, teachers in four areas had used strategies to resolve heterogeneity problems including 1) seeking help from strong students, 2) seeking help from other teachers, 3) adjusting and modifying educational programs, and 4) helping weak students individually among which only tendencies towards two strategies- seeking help from stronger students among more experienced teachers and helping weak students individually among less experienced teachers- could significantly differentiate less vs. more experienced teachers.

Keywords: Challenges, Classroom management, Heterogeneous classrooms, Less experienced teachers, More experien