پایاننامهی کارشناسی ارشد: سعید کریمی، ۱۳۹۸
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و مدیریت سود واقعی با نقش میانجی گری تحقیق و توسعه
مسئولیت اجتماعی شرکتها در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسانها، و محیطی است که شرکت در آن فعالیت میکند و این مسئولیت از جسارت های اقتصادی و مالی فراتر میرود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و هزینه های تحقیق و توسعه بر مدیریت سود واقعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬پردازد. جهت آزمون فرضیه، نمونه¬ای شامل 109 شرکت از بین شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوارق بهادار تهران طی یک دوره¬ی هفت ساله بین سال¬های 1390 تا 1396 انتخاب گردید که با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش پژوهش رگرسیون چند متغیره با استفاده از داده¬های تابلویی می¬باشد. بر اساس نتایج پژوهش و آزمون¬های آماری در سطح خطای 5 درصد می¬توان گفت بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و مدیریت سود واقعی و بین هزینه های تحقیق و توسعه و مسئولیت پذیری اجتماعی رابطه¬ی معناداری وجود دارد. همچنین بین هزینه های تحقیق و توسعه و مدیریت سود واقعی رابطه معناداری وجود ندارد و در نهایت هزینه های تحقیق و توسعه نقش میانجی بین مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت و مدیریت سود واقعی ایفا نمی کند
کلیدواژهها:
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت، هزینه های تحقیق و توسعه، مدیریت سود واقعی
M.A. Thesis:
The Effect of R&D Intensity on Relationship between Corporate Social Responsibility and Real Earnings Management
The main goal of this study is the effect of R&D Intensity on Relationship between Corporate Social Responsibility and Real Earnings Management. To test the hypothesis, a sample of 109 companies from among the companies accepted in the Tehran Stock Exchange was selected during a seven-year period from 2012 to 2018. The research method is multivariate regression using panel data. According to the research findings and the statistical tests at the error level of p=5%, it can be said that there is a meaningful relationship between Corporate Social Responsibility and Real Earnings Management. Also there is a meaningful relationship between Corporate Social Responsibility and R&D Intensity. While there is not a meaningful relationship between R&D Intensity and Real Earnings Management. Finally R&D Intensity dose not midiate the relationship between Corporate Social Responsibility and Real Earnings Management
Keywords:
R&D Intensity, Corporate Social Responsibility, Real Earnings Management