فرهاد تعصبی، ۱۴۰۳
بررسی رابطه بین نوآوری و مزیت رقابتی پایدار با نقش تعدیلی قابلیت مدیریت دانش و میانجی گری یادگیری اکتشافی و استثماری
عصر حاضر عصری است که تحولات و تغییرات بهسرعت در حال وقوعاند که دنیای تجاری و کسبوکار هماز آن بینصیب نمیباشد، در نتیجه برای اینکه کسبوکارها و سازمانها بتوانند درصحنهی رقابت باقیبهمانند باید منعطف و تغییر گرا باشند. ازجملهی این تغییرات گرایش سازمانها به استفادهی بیشازپیشاز دانش بشری است که پیوسته در حال ارتقاست. پژوهش حاضر تحتعنوان" بررسی رابطه بین نوآوری و مزیت رقابتی پایدار با نقش تعدیلی قابلیت مدیریت دانش و میانجیگری یادگیری اکتشافی و استثماری " در محدوده زمانی سال 1402 در است. نوع تحقیق کاربردی، روش آن توصیفیپیمایشی و برای گردآوری اطلاعات از روشهای - کتابخانهای و میدانی) پرسشنامه (استفادهشده است.جامعه این تحقیق 759 نفر از نمایندگان شرکتهای بیمه شهر سبزوار و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران که تعداد 259 نفر جهت انجام تحقیق انتخاب شدهاست. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی وآمار استنباطی انجام گرفت. در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی چون فراوانی و درصد فراوانی؛ درسطح آمار استنباطی از روشهایی مثل همبستگی، تحلیل عاملی تائیدی و مدلسازی معادلات ساختاریانجام شدهاست؛ که برای این منظور از نرم افزارهای spss استفاده شد. در نهایت نتایج نشان داد نوآوریباز، نقش کلیدی در مدیریت مؤثر سازمانها دارد. از طریق نوآوری باز، شرکتها میتوانند مدیریت دانش را بهیک دارایی تبدیل کنند که نوآوریهای پایدار را که بر پایدار بودن سازمانی تأثیر میگذارد، ترویج دهد.
کلیدواژهها:
نوآوری باز، نوآوری، مدیریت دانش، مزیت رقابتی
Thesis:
Investigating the relationship between innovation and sustainable competitive advantage with the moderating role of knowledge management capability and the mediation of exploratory and independent learning
The current research is under the title "Investigation of the relationship between innovation and sustainable competitive advantage with the moderating role of knowledge management ability and mediation of exploratory and exploitative learning" in the time frame of. Library and field (questionnaire) have been used. The population of this research is representatives of Share Sabzevar insurance companies and the sample size is through the Cochran formula, where259 people have been selected to conduct the research. Data analysis was done using descriptive statistics and inferential statistics. at the level of descriptive statistics of indicators such as frequency and frequency percentage; At the level of inferential statistics, methods such as correlation, confirmatory factor analysis, and structural equation modeling have been performed; which spss software was used for this purpose. Finally, the results showed that open innovation plays a key role in the effective management of organizations. Through open innovation, companies can turn knowledge management into an asset that promotes sustainable innovation that impacts organizational sustainability.
Keywords:
Open innovation, innovation, knowledge management, competitive advantage