علیرضا پودینه، ۱۴۰۲
مقایسه هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش فرهنگی و هوش عاطفی فرزندان خانواده جانبازان و خانواده عادی دانش آموزان دوره اول متوسطه سبزوار در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
این پژوهش با هدف مقایسه هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش فرهنگی و هوش عاطفی فرزندان خانواده
جانبازان و خانواده عادی دانش آموزان دوره اول متوسطه سبزوار در سال تحصیلی 1402-03 صورت گرفته است.
این پژوهش با توجه به هدف از نوع پژوهش کاربردی، همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای
بود. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان خانواده جانبازان و خانواده عادی مقطع متوسطه اول شهر سبزوار
در سال تحصیلی 1402-03 تشکیل دادند. به منظور دستیابی به گروه هایی از آزمودنی ها که امکان تحلیل آماری
مناسب فراهم سازد، به صورت کلی 88 نفر در دسترس بوده که بصورت تمام شمار برای این طرح انتخاب شدند.
که دانش آموزان دبیرستانی جانباز 34 نفر بودند و دانش آموزان دبیرستانی عادی 54 نفر بودند. روش نمونه گیری،
به علت کم بودن جامعه آماری تمام شمار بود. ابزار گردآوری دادهها شامل؛ پرسشنامه هوش اجتماعی ترمسو
2001؛ مقیاس هوش معنوی کینگ :2008 پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و ارلی 2004 و پرسشنامه هوش عاطفی
پترایدز و فارنهام 2004 بود. برای تجزیه و تحلیل اطالعات، آزمون فرضیه ها و پرسش های اساسی تحقیق از آمار
توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون کالموگروف-اسمیرینف برای نرمال
بودن توزیع داده ها و تی گروه های مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار
آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج این پژوهش تفاوت معنی داری بین هوش اجتماعی، هوش معنوی،
هوش فرهنگی و هوش عاطفی فرزندان خانواده جانبازان و خانواده عادی دانش آموزان دوره اول متوسطه سبزوار
در سال تحصیلی 1402-03 را نشان داد.
کلیدواژهها:
کلید واژه ها: هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش فرهنگی، هوش عاطفی
Thesis:
Comparison of social intelligence with spiritual intelligence، cultural intelligence and emotional intelligence of children of veterans' families and normal families (case study of first secondary students in Sabzevar city
This research was conducted with the aim of comparing social intelligence,
spiritual intelligence, cultural intelligence and emotional intelligence of children of
veterans' families and normal families of Sabzevar high school students in the
academic year of 2022-23. Considering the purpose of this research, it was an
applied research, and the descriptive research method was causal-comparative. The
statistical population of this research was made up of students from veterans'
families and ordinary families in the first secondary level of Sabzevar city in the
academic year of 2022-23. In order to obtain groups of subjects that would enable
proper statistical analysis, 88 people were available in total and were selected for
this project. There were 34 veteran high school students and 54 regular high school
students. The sampling method was the whole number due to the small statistical
population. Data collection tools include; Termeso Social Intelligence
Questionnaire 2001; King's 2008 spiritual intelligence scale: Ang and Earley's 2004
cultural intelligence questionnaire and Petrides and Farnham's 2004 emotional
intelligence questionnaire. Descriptive statistics including frequency, mean and
standard deviation and inferential statistics including Kalmogorov-Smirinov test for
normality of data distribution and independent t-groups and analysis of variance
were used to analyze data, test hypotheses and basic research questions. SPSS
version 26 statistical software was used for statistical analysis. The results of this
research showed a significant difference between social intelligence, spiritual
intelligence, cultural intelligence and emotional intelligence of children of veterans'
families and normal families of Sabzevar high school students in the academic year
of 2022-23.
Keywords:
Keywords: social intelligence, spiritual intelligence, cultural intelligence, emotional intelligence