دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

محمد میری، ۱۴۰۲

بررسی تاثیر رویکرد فرایندی آموزش تفکر به کودک بر روحیه پرسشگری و هوش موفق دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بردسکن.

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رویکرد فرآیندی آموزش تفکر به کودک بر روحیه پرسشگری و هوش موفق دانش¬آموزان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع پژوهش¬های نیمه-آزمایشی (طرح پیش¬آزمون ـ پس¬آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش-آموزان پسر پایه ششم شهر بردسکن در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که تعداد 40 نفر از آنان به روش نمونه¬گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش جهت اندازه‌گیری متغیرها از دو پرسشنامه روحیه پرسشگری مسروری و اکبری (1393) و پرسشنامه هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (1992) استفاده گردید. پس از تشکیل گروه-های نمونه، مداخله آموزشی (شیوه فرآیندی) طی 4 هفته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. آنگاه، از هر دو گروه پس¬آزمون گرفته شد و برای تحلیل داده¬ها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافته¬ها: یافته‌ها نشان داد که، رویکرد فرآیندی آموزش تفکر به کودک بر روحیه پرسشگری و هوش موفق دانش¬آموزان تاثیر معنی¬داری دارد. بنابراین، استفاده از روش فرآیندی آموزش تفکر به کودک با تغییر سبک تفکر دانش¬آموزان تاثیر معناداری بر افزایش روحیه پرسشگری و هوش موفق آنان دارد. واژه¬های کلیدی: رویکرد فرآیندی آموزش تفکر، روحیه پرسشگری، هوش موفق.

کلیدواژه‌ها: رویکرد فرآیندی آموزش تفکر، روحیه پرسشگری، هوش موفق.

Thesis:

Evaluate the effectiveness of the process approach of teaching philosophy for children on being a questioner and successful intelligence among sixth grade boy students in Bardaskan city.

Field and target: The purpose of this study was evaluate the effectiveness of the process approach of teaching philosophy for children on being a questioner and successful intelligence among students. Method: this study was a quasi experimental study (pretest-posttest design with control group). the study population included all sixth grade boy students in 2022 year in Bardaskan city that 40 of them were selected by available sampling method and randomly divided in two groups. were divided. in this study, two questionnaires were used to measure the variables: Masruri & Akbari critical thinking questionnaire (2004) and Grigorenko & Sternber successful intelligence questionnaire (1992). after the formation of groups, intervention training (way process) over the 4 week study was conducted on group. after the training, the two groups were post-test were used for data analysis of covariance (mancova). Findings: the results showed that increased education process method and content being a questioner and successful intelligence among students.

Keywords: Keywords: process approach teaching philosophy for children, being a questioner, successful intellig