دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فرزانه خداشاهی، ۱۴۰۲

رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و جهت‌گیری هدف با پایستگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهر جغتای

هدف از پژوهش حاضر پیش بینی پایستگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس نیازهای بنیادین روان‌شناختی و جهت‌گیری هدف بود. جامعه آماری پژوهش نیز کلیه دانش آموزان متوسطه اول مدارس دولتی و غیر دولتی شهر جغتای در سال تحصیلی 1401- 1402 به تعداد 2505 نفر بود که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 335 نفر بر اساس جدول مورگان تعیین و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008)، مقیاس نیازهای بنیادین روان‌شناختی دسی و رایان(2000) و پرسشنامه جهت‌گیری هدف الیوت و مک گریگور(2001) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم‌زمان بر اساس نرم‌افزار SPSS20 استفاده شد که نتایج نشان داد نیازهای بنیادین روان‌شناختی و جهت‌گیری هدف با پایستگی تحصیلی ارتباط مثبت معناداری داشت(01/0p<). همچنین نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های نیازهای بنیادین روان‌شناختی(خودمختاری، شایستگی و ارتباط) با پایستگی تحصیلی همبستگی معنی‌دار وجود دارد و بین مؤلفه‌های جهت‌گیری هدف(تسلط ـ گرایش، تسلط ـ اجتناب و عملکرد ـ اجتناب)، به‌جز مؤلفه عملکرد-گرایش همبستگی مثبت معنی¬دار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد تنها مؤلفه ارتباط از بین مؤلفه‌های نیازهای بنیادین روان‌شناختی و تنها مؤلفه تسلط ـ اجتناب از بین مؤلفه‌های جهت‌گیری هدف، قادر به پیش‌بینی پایستگی تحصیلی است. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت نیازهای بنیادین روان‌شناختی و جهت‌گیری هدف می‌تواند پیش¬بینی کننده میزان پایستگی تحصیلی دانش آموزان باشد.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه: نیازهای بنیادین روان‌شناختی، جهت‌گیری هدف، پایستگی تحصیلی.

Thesis:

The relationship between basic psychological needs and goal orientation with students' academic Buoyancy

The purpose of this research was to investigate the relationship between basic psychological needs and goal orientation with students' academic Buoyancy. The statistical population of the research was all the first secondary students of Joghtai public schools in the academic year 2022-2023 in the number of 2000 people, of which a sample size of 322 people was determined based on Morgan's table and selected by multi-stage cluster sampling method. The tools used in this research included Martin and Marsh's Academic Buoyancy Questionnaire (2008), Desi and Ryan's Basic Psychological Needs Scale (2000), and Elliott and McGregor's Goal Orientation Questionnaire (2001). To analyze the data, Pearson's correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used based on SPSS20 software, and the results showed that basic psychological needs and goal orientation had a significant positive relationship with academic Buoyancy (p<0.01). Also, the results showed that there is a significant correlation between the components of basic psychological needs (autonomy, competence and communication) with academic Buoyancy, and there is a positive correlation between the components of goal orientation (mastery-tendency, mastery-avoidance and performance-avoidance), except for the performance-orientation component. There is a Also, the results showed that only the component of communication among the components of basic psychological needs and only the mastery-avoidance component among the components of goal orientation can predict academic Buoyancy. Based on this, it can be concluded that basic psychological needs and goal orientation can predict students' academic Buoyancy.

Keywords: Keywords: basic psychological needs, goal orientation, academic Buoyancy.