دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: امیرحسین ابراهیم ابادی، ۱۴۰۲

بررسی نقش میانجی تاب آوری تحصیلی در رابطه کمال گرایی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب آوری تحصیلی در رابطه کمال گرایی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور سال تحصیلی 1402-1401انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور به تعداد 587 نفر بود که از این تعداد 232 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از مقیاس‌های فرسودگی تحصیلی شائوفلی، مارتینز، پینتو، سالانوا و باکر(2002)، کمال‌گرایی تری‌-شورت، اونز و دیویی(1995) و تاب‌آوری تحصیلی کسیدی(2016) استفاده گردید. ‌دادههای جمع آوری شده با روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS24 و 24Amos تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد کمال‌گرایی( مثبت و منفی) با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد کمال‌گرایی(مثبت و منفی) با تاب آوری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. در نهایت نقش میانجی تاب آوری تحصیلی در رابطه کمال گرایی با فرسودگی تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت. کلمات کلیدی: کمال گرایی، فرسودگی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی.

کلیدواژه‌ها: نقش میانجی تاب آوری تحصیلی در رابطه کمال گرایی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ار

M.A. Thesis:

Mediating role of academic resilience in relationship between perfectionism and academic burnout among students of Islamic Azad University of Neyshabur

The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of academic resilience in the relationship between perfectionism and academic burnout in psychology undergraduate and graduate students of the Islamic Azad University of Neyshabur in the academic year of 2022-2023. The research method was a descriptive-correlation type and the statistical population included all undergraduate and graduate students of psychology at the Islamic Azad University of Neyshabur, numbering 587 people, of which 232 people were selected using the Morgan table and available sampling. became In order to collect the required data, the academic burnout scales of Shaofli, Martinez, Pinto, Salanova and Bakker (2002),, perfectionism of Tri-Short, Owens and Dewey (1995) and academic resilience of Cassidy (2016) were used. The collected data were analyzed by Pearson correlation method and structural equation modeling using SPSS24 and AMOS24 software. The results of the research showed that there is a significant relationship between the dimensions of perfectionism (positive and negative) and academic burnout. Also, there is a significant relationship between the dimensions of perfectionism (positive and negative) and academic resilience. Finally, the mediating role of academic resilience in the relationship between perfectionism and academic burnout was confirmed. Key words: perfectionism, academic burnout, academic resilience.

Keywords: Investigating the mediating role of academic resilience in the relationship between perfectionism an