سیدمصطفی فتح الهی، ۱۴۰۲
ارزیابی عملکرد مبتنی برمدیریت دانش کارکنان آموزش و پرورش البرز
سازمانها برای انجام مأموریتها و دستیابی به اهداف خود دارای منابع و داراییهای متعددی
میباشند. برخی از این منابع و داراییها بسیار ارزشمند و راهبردی هستند که برای کسب مزیت رقابتی
سازمان نقش محوری دارند. دانش، برای تمام سازمانها ازجمله این منابع و داراییها است، بهطوریکه
صاحبنظران علم مدیریت، دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی میدانند هدف اصلی
این پژوهش، بازآفرینی معیارها و شاخصهای ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدیریت دانش در
آموزشوپرورش استان البرز میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پـژوهش مـوردی در ناحیه
4 کرج اسـتفاده شـد.
جامعـه آماری شامل متخصصان مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش میباشند. جهت گردآوری
دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمه ساختیافته، تحلیل اسناد و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. بر
اساس یافتههای حاصل از ایـن پژوهش، 24 معیار و 24 شاخص ارزیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدیریت
دانش شناسایی شدند بر اساس نتایج بهدستآمده در این پژوهش، 24 معیار و 24 شاخص ارزیابی عملکرد
مبتنی بر مدیریت دانش کارکنان استفاده شدند.
این شاخصهای ارزیابی عملکرد عبارتاند از: ارتباطات و همکاری، اشتراک دانش، نوآوری،
سازماندهی دانش، پاسخگویی، تصمیمگیری بهتر، بهبود مستمر مهارتها، افزایش کیفیت خدمات،
رسیدگی به اربابرجوع و کاهش هزینهها. نتایج حاصل بر اساس خودارزیابی کارکنان، به ترتیب نوآوری
با میانگین 4744 ، بهبود مستمر مهارتها با میانگین 4702 ، افزایش کیفیت خدمات با میانگین 2.47 ،
اشتراک دانش با میانگین4740 ،پاسخگویی با میانگین 4722 ،رسیدگی به اربابرجوع با میانگین472 ،
کاهش هزینهبا میانگین 4722 ،تصمیمگیری بهتر با میانگین 4742 ،سازماندهی دانش با میانگین 4 ،ارتباطات
و همکاریها با میانگین1.27 از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر مدیریت دانش به شمار
میآیند.
ارزیابی مبتنی بر مدیریت دانش معرفیشده دارای تأثیرات معناداری در ارزیابی است. با این روش
مشخص میشود کدام بخش اولویت کارکنان است و در چه بخشی ضعف دارند و ضروری است جهت
ارتقا عملکرد سازمانی نقاط ضعف رفع گردد
کلیدواژهها:
واژههای کلیدی: ارزیابی کارکنان، مدیریت دانش، فناوری اطالعات، آموزشوپرورش ناحیه 4 کرج
Thesis:
Alborz Education Employee Performance Assessment based on Knowledge Management
Organizations have many resources and assets to carry out their missions and achieve
their goals. Some of these resources and assets are very valuable and strategic, which play
a central role in gaining the competitive advantage of the organization. Knowledge is one
of these resources and assets for all organizations, so management science experts
consider knowledge to be the ultimate substitute for production, wealth, and monetary
capital. The main goal of this research is to recreate the criteria and indicators of employee
performance evaluation based on knowledge management in education in Alborz
province. To achieve this goal, a case study method was used in district 4 of Karaj.
The statistical community includes human resource management and knowledge
management specialists. Semi-structured interview, document analysis and researchermade questionnaire were used to collect the required data. Based on the findings of this
research, 24 criteria and 24 performance evaluation indicators of employees based on
knowledge management were identified.
These performance evaluation indicators are: communication and cooperation,
knowledge sharing, innovation, knowledge organization, accountability, better decisionmaking, continuous improvement of skills, increasing service quality, handling feedback
and reducing costs. The results based on the self-evaluation of the employees, in order of
innovation with an average of 4744, continuous improvement of skills with an average of
4702, increasing the quality of services with an average of 47.2, knowledge sharing with an
average of 4740, responsiveness with an average of 4722, handling customer feedback with
an average of 472, and cost reduction. With an average of 4722, better decision-making
with an average of 4742, organization of knowledge with an average of 4, communication
91
and cooperation with an average of 27.1 are among the most important performance
evaluation criteria based on knowledge management.
Evaluation based on knowledge management was introduced and has significant effects
on evaluation. It is clear which department is the priority of the employees and in which
department they are weak and it is necessary to fix the weaknesses
Keywords:
Keywords: Employee Assessment, Knowledge management, Information Technology Karaj Educatin