دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: عاطفه کیقبادی، ۱۴۰۲

پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس امید تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانش اموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سبزوار

هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی بهزیستی ذهنی بر اساس امید تحصیلی و کمک‌طلبی تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سبزوار سال تحصیلی 1402-1401 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سبزوار به تعداد 6050 نفر بود که از این تعداد 361 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه امید تحصیلی خرمایی و کمری(1395)، کمک طلبی تحصیلی ریان و پینتریچ(1997)، و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو(2003)، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) استفاده گردید. روش پژوهش:‌ پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌ها: بافته‌ها نشان داد بهزیستی ذهنی بر اساس امید تحصیلی و کمک‌طلبی تحصیلی با نقش میانجی پایستگی تحصیلی پیش‌بینی می‌گردد(05/0). همچنین پایستگی تحصیلی رابطه بین امید تحصیلی و کمک‌طلبی تحصیلی و بهزیستی ذهنی را میانجیگری می‌کند.

کلیدواژه‌ها: واژه‌های کلیدی: بهزیستی ذهنی، امید تحصیلی، کمک‌طلبی تحصیلی، پایستگی تحصیلی

M.A. Thesis:

predicting mental well-being based on academic hope and academic help-seeking as mediators of academic persistence of female second-year high school students in sabzevar city

Objective: The present study was conducted with the aim of predicting mental well-being based on academic hope and academic help-seeking with the mediating role of academic persistence of female second-year high school students in Sabzevar city. The statistical population of the research included all 6050 second-year female students of Sabzevar city, of which 361 were selected using Morgan's table and multi-stage cluster sampling method. To collect the required data, the academic hope questionnaire of Khormai and Kameri (2015), Rian and Pintrich's academic help seeking (1997), Keyes and Magyarmo's (2003) mental well-being, and Martin and Marsh's academic persistence (2008) were used. Research method: In terms of the purpose of the present research, it was an applied research and in terms of the research method, it was descriptive of the correlation type. In order to analyze statistical data, correlation method and structural equation model were used with the help of SPSS and AMOS software. Findings: The braids showed that mental well-being is predicted based on academic hope and academic help-seeking with a mediating role of academic persistence (0.05). Also, academic persistence mediates the relationship between academic hope and academic help-seeking and mental well-being.

Keywords: Keywords:mental well-being, academic hope, academic help-seeking, academic persistence