دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فرشته سادات حسینی، ۱۴۰۱

تاثیر درس پژوهی برکفایت اجتماعی وخوش‌بینی تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم شهرمشهد سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

پژوهش حاضر با هدف تاثیر درس پژوهی بر کفایت اجتماعی و خوش‌بینی تحصیلی دردانش¬آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر مشهد درسال تحصیلی 1401- 1400 انجام شد. جامعه آماری¬ را کلیه دانش¬آموزان دختر و پسر پنجم ابتدایی شهر مشهد به تعداد 59910 نفر تشکیل دادند که از این تعداد 30634 دختر و 29276 پسر بودند. تعداد 60 نفر (30 نفر پسر و 30 نفر دختر) به عنوان نمونه، به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 پسر و 15 دختر) و کنترل (15 پسر و 15 دختر) جایگزین گردیدند. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. در برنامه درس پژوهی پس از تولید دقیق درس، مبحث مورد نظر توسط دو نفر از معلمان در 11 جلسه 45 دقیقه¬ای به مدت 4 هفته در کلاس مورد آزمایش، آموزش داده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه¬های کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) خوش¬بینی تحصیلی موران و همکاران (2013) جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم افزار 20spss استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد درس پژوهی بر کفایت اجتماعی و خوش¬بینی تحصیلی تاثیر معنادار مثبت داشته است (05/0 > p). همچنین نتایج نشان داد که درس پژوهی بر متغیرهای کفایت اجتماعی، خوش¬بینی تحصیلی و مولفه¬های آن¬ها در دانش آموزان پایه پنجم شهر مشهد تأثیر مثبت داشته و مقدار آن¬ها به ترتیب: کفایت اجتماعی و مولفه¬ های آن (89/59 ،1/57 ،1/53 و 11 درصد) و خوش‌بینی تحصیلی و مولفه های آن (52 ،9/39 و 2/36 درصد) است.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه ها: درس پژوهی، کفایت اجتماعی، خوش‌بینی تحصیلی.

Thesis:

The effect of study on social adequacy and academic optimism of fifth grade students Mashhad academic year 1401-1400

The aim of this study was to evaluate the effect of study on social adequacy and academic optimism in fifth grade elementary students in Mashhad in the academic year 1401-1400. The statistical population consisted of all 59910 male and female elementary school students in Mashhad, of which 30634 were girls and 29276 were boys. Sixty people (30 boys and 30 girls) were selected as a sample by multi-stage cluster random sampling and randomly divided into groups experimental (15 boys and 15 girls) and control (15 Boys and 15 girls) were replaced. This research is applied research in terms of purpose and descriptive-correlational research in terms of research method. In the curriculum, after producing the lesson accurately, the subject was taught by two teachers in 11 sessions of 45 minutes for 4 weeks in the tested class. The required information was collected through the social adequacy questionnaire of Flanner et al. (1990) Moran et al.'s (2013) academic optimism.Pearson correlation test and multivariate regression analysis were used to analyze the data using spss20 software. The results of this study showed that the study had a significant positive effect on social adequacy and academic optimism (p < 0/05). The results also showed that the study had a positive effect on the variables of social adequacy, academic optimism and their components in fifth grade students in Mashhad and their amount, respectively: social adequacy and its components (59.89, 57.1, 53.1 and 11%) and academic optimism and its components (52, 39.9 and 36.2%).

Keywords: Keywords : Study, social adequacy, academic optimism, students