دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: سید حسین فیض ابادی، ۱۳۹۷

سرمایه اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام با در نظر گرفتن نقش کیفیت نظارت و شهرت خاص شرکت خوب

مدیران مالی در عصر کنونی با توجه به محدودیت های مالی تحت فشار روز افزون قرار دارند تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند و کم هزینه ترین حقوق را برای انجام فعالیت های اقتصادی در راستای افزایش ارزش شرکت، پرداخت به موقع بدهی ها، تداوم فعالیت و حضور بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی برگزینند. به نظر می رسد که سرمایه اجتماعی قوی برای یک شرکت یا سازمان می تواند جایگاهی را برای آن ایجاد کند که بتواند برای سرمایه گذاران بالقوه، با ایجاد اعتماد، ریسک سرمایه گذاری را کاهش داده و از آن طریق بتواند سرمایه آنها را با هزینه کمتری برای شرکت تامین کند. در واقع نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران و هزینه‌ی حقوق می‌تواند کانالی باشد که از طریق آن بازار‌های سرمایه، شرکت‌ها را به مسئولیت پذیری بیشتر اجتماعی و ایجاد روابط قوی تر و تقویت جو اعتماد میان شرکت با جامعه، تشویق کند. بررسی این رابطه در بازار سرمایه رو به رشد ایران نیز می‌تواند به سرمایه‌گذاران در اخذ تصمیمات اقتصادی یاری رساند. نظر به اهمیت این موضوع در پژوهش حاضر برآن شدیم تا به سرمایه‌ی اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام بادرنظر گرفتن نقش کیفیت نظارت و شهرت خاص شرکت خوب بپردازیم. بدین منظور از داده های سالانه 106 شرکت طی دوره 6 ساله 1391 تا 1396 و برای تخمین مدل رگرسیونی پژوهش از رگرسیون پانل دیتا استفاده شد. آزمون های آماری مربوطه از جمله آزمون اف لیمر، آزمون هاسمن و آزمون های تاییدی ناهمسانی واریانس و آزمون هم خطی انجام شد و پس از آن نتایج خروجی الگوی رگرسیونی تحقیق ارائه شد و نتایج تحقیق مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون‌های آماری نشان داد که رابطه معنی‌داری میان سرمایه اجتماعی، شهرت خاص، ارز دفتری به ارزش بازار، اهرم مالی، نرخ رشد درآمد و کیفیت نظارت وجود دارد. در عین حال متغیرهای تعاملی سرمایه اجتماعی، شهرت خاص و سرمایه اجتماعی، کیفیت نظارت رابطه معنی داری با متغیر وابسته تحقیق ندارند. همچنین متغیرهای رشد تولید ناخالص داخلی بتای سهام و مومنتوم سهم رابطه معنی داری با هزینه‌ی حقوق شرکت ندارند.

کلیدواژه‌ها: سرمایه‌ی اجتماعی، هزینه‌ی حقوق صاحبان سهام، شاخص کیفیت نظارت، شهرت خاص شرکت خوب

M.A. Thesis:

Social capital and the cost of equity Considering the role of the company٫s good reputation and monitoring mechanism

Financial managers in the current era are facing increasing pressure on financial constraints to reduce operational costs and make the lowest-paid salaries available for economic activities to increase company value, timely payment of debts, continuing operations and presence Mostly select in domestic and foreign markets. It seems that strong social capital for a company or organization can create a position for potential investors, by building trust, to reduce the risk of investment and thereby be able to capitalize them at a lower cost for Company to supply. In fact, the expected return on investment by investors and the cost of rights can be a channel through which capital markets will encourage companies to become more socially responsible and build stronger relationships and strengthen the climate of trust between the company and the community. Investigating this relationship in the growing capital market of Iran could also help investors to make economic decisions. Regarding the importance of this issue in the present study, we aimed to address the social capital and cost of equity, taking into account the role of quality supervision and the reputation of a good company. For this purpose, the annual data of 106 companies during the period of 6 years 1391 to 1396 was used and to estimate the regression model of the research, the panel data regression was used. The relevant statistical tests, including Flemmer test, Hassman test, and consistency and correlation tests, were performed and then the results of the output of the regression model of the research were presented and the results of the study were analyzed and analyzed. The results of statistical tests showed that there is a significant relationship between social capital, reputation, book value to market value, financial leverage, income growth rate and quality of supervision. Meanwhile, the interactive variables of social capital, special reputation and social capital, quality of supervision have no meaningful relationship with the dependent variable. Also, GDP growth factors of stock and share momentum have no significant relationship with the cost of company salaries.

Keywords: Social capital, Equity cost, Quality index, Good company reputation