دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: محمود روکی، ۱۳۹۷

مسئولیت پذیری اجتماعی، هزینه ها ی نمایندگی و حساسیت سرمایه گذاری جریان نقد

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر حساسیت سرمایه گذاری جریان نقد با در نظر گرفتن نقش تعدیلی هزینه ی نمایندگی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. تئوری مشروعیت بیان می کند که میان شرکت ها و جامعه ای که شرکت ها در آن فعالیت می کنند قراردادی اجتماعی وجود دارد. لذا انتظار می رود ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت ها با مکانیزم های حاکمیت شرکتی که مجموعه ای از قواعد ناظر بر هدایت، کنترل و نظارت شرکت ها می باشند، بهبود یابد. این پژوهش برای یک دوره ی 5 ساله(سالهای 91 تا 95) انجام شد. در این پژوهش اهرم مالی و اندازه ی شرکت نیز به عنوان متغیر کنترلی استفاده شده است. اطلاعات نمونه ی شرکت‌های مورد مطالعه پس از بررسی در دسترس بودن اطلاعات آن ها با جمع‌آوری به کمک نرم افزار اکسل طبقه‌بندی و به کمک نرم‌افزار Eviews مورد آنالیز و تحلیل واقع شدند. نتایج پژوهش نشان داد؛ که بین مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی رابطه ی منفی وجود داشته و این رابطه معنادار نیز می باشد، شرکت ها با حساسیت سرمایه گذاری پایین با محدودیت مالی کمتری مواجه می باشند، بنابراین در شرایط مساوی، تمایل بیشتری به درگیر شدن در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی نشان می دهند. همچنین هزینه ی نمایندگی به عنوان یک عامل برای کاهش مشکلات نمایندگی شرکت ها ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی را تعدیل می کند، و ارتباط نیز منفی و معنادار می باشد.

کلیدواژه‌ها: مسئولیت پذیری اجتماعی، هزینه ی نمایندگی، حساسیت سرمایه گذاری جریان نقد، اهرم مالی و اندازه ی شرکت

M.A. Thesis:

corporate social responsibility٫ agency costs and investment-cash flow sensitivity

The main objective of this research is to investigate the effect of social responsibility on the sensitivity of cash flow investment by considering the moderating role of representation costs in Tehran Stock Exchange. The theory of legitimacy states that there is a social contract between the companies and the society in which the companies operate. Therefore, corporate social responsibility is expected to improve with corporate governance mechanisms, which include a set of rules for corporate governance, control and supervision. This research was conducted for a 5-year period (years 91 to 95). In this study, financial leverage and company size were also used as a control variable. The sample data of the companies studied after the availability of their information was collected by using the Excel software classification and with the help of the software Eviews were analyzed and analyzed. The results of the research showed that there is a negative relationship between social responsibility and the sensitivity of cash flow investment, and this relationship is significant; companies with low investment sensitivity With less financial constraints, so in equal conditions, they are more likely to engage in social responsibility activities. Jesus showed My¬Dhnd.hmchnyn represented as an agent to reduce cost firms representing the relationship between social responsibility and sensitivity adjustment screw investment cash flow, and communication is the negative.

Keywords: Social Responsibility, Representation Costs, Sensitivity of Cash Flow Investment, Financial Leverage