دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فرشته حطیطه، ۱۴۰۴

بررسی رابطه مدیریت دانش و فناوری های نوین آموزشی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهر جغتای در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و فناوری‌های نوین آموزشی با انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان جغتای در سال تحصیلی ????–???? انجام گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی–همبستگی، با جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرستان جغتای ???? نفر که. به‌منظور دستیابی به نتایج قابل تعمیم و با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد ??? نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که نسبت متعادلی از دانش‌آموزان دختر و پسر را شامل می‌شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل چهار پرسشنامه: پرسشنامه مدیریت دانش نیومن و کنزاد (????)، پرسشنامه نگرش نسبت به فناوری آموزشی یاکووز (????)، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر (????-????) و معدل پایان ترم دانش‌آموزان برای سنجش عملکرد تحصیلی. پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با نرم‌افزارSPSS26 و با استفاده از آزمون‌های تحلیل واریانس چندمتغیره ، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که، نتایج پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و فناوری‌های نوین آموزشی با انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته‌ها بیانگر آن است که مدیریت دانش و فناوری‌های نوین آموزشی به‌صورت مستقل نیز با هر یک از دو متغیر انگیزه تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری دارند. این نتایج بر اهمیت توجه هم‌زمان به توسعه فرهنگ مدیریت دانش و بهره‌گیری بهینه از فناوری‌های آموزشی در بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری و ارتقاء کیفیت تحصیل دانش‌آموزان تأکید دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی نسبت به تقویت مهارت‌های معلمان در استفاده از فناوری، توسعه بسترهای مدیریت دانش در مدارس، و طراحی برنامه‌های انگیزشی متناسب با ویژگی‌های نسل امروز اقدام نمایند.

کلیدواژه‌ها: مدیریت دانش، فناوری‌های نوین آموزشی، انگیزش تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموزان متوسطه دوم

Thesis:

Investigating the Relationship Between Knowledge Management and Modern Educational Technologies with the Academic Motivation and Performance of Secondary School Students in Joghatai City During the Academic Year 2024–2025

The present study was conducted with the aim of examining the relationship between knowledge management and modern educational technologies with academic motivation and academic performance of secondary school students in Joghatai County during the 2023–2024 academic year. This applied research employed a descriptive–correlational design. The statistical population consisted of all secondary school students in Joghatai County (approximately 3,000 students). To ensure generalizability of the results, using Cochran’s formula and stratified random sampling, a sample of 341 students—balanced in terms of gender—was selected.Data collection tools included four instruments: the Knowledge Management Questionnaire by Newman & Conrad (2000), the Educational Technology Attitude Questionnaire by Yucov (2005), Harter’s Academic Motivation Questionnaire (1980–1981), and students' end-of-term GPA to measure academic performance. The reliability of the instruments was confirmed using Cronbach’s alpha coefficient. Data were analyzed using SPSS version 26, and statistical tests including multivariate analysis of variance (MANOVA), Pearson correlation, and multiple regression were employed.The findings indicated a positive and significant relationship between knowledge management and modern educational technologies with students’ academic motivation and performance. Furthermore, the results showed that each of the two independent variables—knowledge management and educational technologies—had a significant independent relationship with both academic motivation and academic performance. These findings underscore the importance of simultaneously developing a culture of knowledge management and optimizing the use of educational technologies to improve teaching–learning processes and enhance students’ educational outcomes. Based on the findings, it is recommended that educational managers and policymakers focus on strengthening teachers’ competencies in utilizing technology, developing knowledge management infrastructures in schools, and designing motivational programs aligned with the characteristics of the current generation.

Keywords: Keywords: Knowledge Management, Modern Educational Technologies, Academic Motivation, Academic Perfo