زهرا قائمی نسب، ۱۴۰۴
طراحی راهبردهای توسعه مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری بر اساس مدل SWOT
پژوهش حاضر با هدف طراحی راهبردهای توسعهی مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری بر اساس مدل swot در شهر سبزوار به اجرا درآمد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- راهبردی ، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها میدانی میباشد. روش تحقیق بکار رفته به صورت ترکیبی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افرادی است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند تصمیمگیری، برنامهریزی و هدایت فعالیتهای مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری نقش دارند و نمونه آماری شامل ?? نفر از مدیران، کارشناسان، مدیران واحدهای فناور و اعضای هیئت علمی می باشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که شامل 47 گویه می باشد. از نظر روش اجرا، رویکرد این تحقیق تحلیل استراتژیک با استفاده از مدل SWOT است. در بخش تحلیل، از مدلهای SWOT و QSPM برای ارزیابی و تبیین یافتهها استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای موفق، ترکیبی از بهرهگیری از مزیتهای موجود مرکز و همسوسازی با ظرفیتهای بیرونی برای رفع نقاط ضعف و مقابله با تهدیدها هستند. همچنین، تحلیل ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری، تصویر جامعی از وضعیت داخلی و محیطی این نهاد ارائه میدهد و مبنای تدوین راهبردهای توسعهمحور را فراهم میسازد. ماتریس SWOT نه تنها وضعیت فعلی مرکز را تشریح میکند، بلکه مسیرهای قابلاجرا برای ارتقاء عملکرد و دستیابی به اهداف بلندمدت را نیز روشن میسازد. در این میان، اولویتبندی راهبردها بر اساس ترکیب قوتهای کلیدی و فرصتهای راهبردی، میتواند بیشترین بازده را در کوتاهمدت و بلندمدت داشته باشد.مرکز رشد در شرایط کنونی به رویکرد اقتضایی-دفاعی نیاز دارد؛ یعنی ابتدا باید تهدیدهای فوری و ضعفهای اساسی (بهویژه منابع مالی، شبکهسازی و کیفیت منابع انسانی) مهار شود و سپس با تکیه بر فرصتها و نقاط قوت، طرحهای توسعه بلندمدت اجرایی گردد.
کلیدواژهها:
طراحی راهبردهای توسعه، مرکز رشد، دانشگاه حکیم سبزواری، مدل swot
Thesis:
Designing Development Strategies for Hakim Sabzevari University Growth Center Based on the SWOT Model
The present study was carried out in Sabzevar city with the aim of designing development strategies for the Hakim Sabzevari University Incubation Center based on the SWOT model. The present research method is analytical-strategic, applied in terms of purpose, and field in terms of data collection method. The research method used is mixed. The statistical population of this study includes all individuals who are directly or indirectly involved in the decision-making, planning, and guiding activities of the Hakim Sabzevari University Incubation Center, and the statistical sample includes 16 managers, experts, technology unit managers, and faculty members. The main tool for collecting information is a researcher-made questionnaire that includes 47 items. In terms of implementation method, the approach of this study is strategic analysis using the SWOT model. In the analysis section, the SWOT and QSPM models were used to evaluate and explain the findings. The research findings showed that successful strategies are a combination of utilizing the existing advantages of the center and aligning with external capacities to eliminate weaknesses and confront threats. Also, the analysis of the matrix of strengths, weaknesses, opportunities and threats of the Hakim Sabzevari University Growth Center provides a comprehensive picture of the internal and environmental situation of this institution and provides the basis for formulating development-oriented strategies. The SWOT matrix not only describes the current situation of the center, but also clarifies the feasible paths for improving performance and achieving long-term goals. In the meantime, prioritizing strategies based on the combination of key strengths and strategic opportunities can have the greatest return in the short and long term. The growth center in the current situation needs a contingency-defensive approach; that is, first, immediate threats and fundamental weaknesses (especially financial resources, networking and the quality of human resources) must be controlled and then, relying on opportunities and strengths, long-term development plans can be implemented.
Keywords:
Designing development strategies, Growth Center, Hakim Sabzevari University, SWOT model