ملیحه فیض ابادی، ۱۴۰۴
طراحی راهبردهای توسعهی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری بر اساس مدل swot
پژوهش حاضر با هدف طراحی راهبردهای توسعهی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری بر اساس مدل swot
در شهر سبزوار به اجرا درآمد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی- راهبردی ، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها میدانی میباشد. روش تحقیق بکار رفته به صورت ترکیبی است.جامعه ی آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری در سال تحصیلی1404-1403 تشکیل میدهند که تعداد 300 نفر برآورد شده است. نمونه آماری از بین کارکنان و مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری انتخاب شدند که در مجموع شامل 30 نفر می باشند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که شامل 48 گویه می باشد. در بخش تحلیل، از مدلهای SWOT و QSPM برای ارزیابی و تبیین یافتهها استفاده شده است.یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای موفق، ترکیبی از بهرهگیری از مزیتهای موجود مرکز و همسوسازی با ظرفیتهای بیرونی برای رفع نقاط ضعف و مقابله با تهدیدها هستند. همچنین، نقش فناوریهای نوین بهویژه سامانههای آنلاین در افزایش دسترسی، کاهش موانع فرهنگی مراجعه و ارتقاء تصویر حرفهای مرکز مشاوره برجسته شد. بهطور کلی، یافتهها بیانگر آن است که توسعه خدمات مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری نیازمند رویکردی ترکیبی است که همزمان بر توسعه کمی و کیفی خدمات، تعمیق تعاملات درون و برونسازمانی و ایجاد زیرساختهای فناورانه متمرکز شود. اجرای اولویتهای راهبردی استخراجشده میتواند ضمن ارتقای شاخصهای عملکردی مرکز، جایگاه آن را در پاسخگویی به نیازهای روانی–اجتماعی دانشجویان و کارکنان دانشگاه بهبود بخشد و الگوی مناسبی برای توسعه مراکز مشابه در سطح ملی فراهم آورد.
کلیدواژهها:
طراحی راهبردهای توسعه- سبک زندگی- دانشگاه حکیم سبزواری – مدل swot
Thesis:
Designing development strategies for Hakim Sabzevari University's Lifestyle and Counseling Center based on the SWOT model
The present study was carried out in Sabzevar city with the aim of designing development strategies for Hakim Sabzevari University's Counseling and Lifestyle Center based on the SWOT model.The present research method is analytical-strategic, applied in terms of purpose and field data collection method. The research method used is mixed. The statistical population of this study consists of Hakim Sabzevari University faculty members in the academic year 1403-1404, which is estimated to be 300 people. The statistical sample was selected from among the employees and consultants of Hakim Sabzevari University's Counseling Center, which consists of 30 people in total. The main data collection tool was a questionnaire consisting of 48 items. In the analysis section, SWOT and QSPM models were used to evaluate and explain the findings.The research findings showed that successful strategies are a combination of utilizing the existing advantages of the center and aligning with external capacities to eliminate weaknesses and confront threats. Also, the role of new technologies, especially online systems, in increasing accessibility, reducing cultural barriers to referrals, and enhancing the professional image of the counseling center was highlighted. In general, the findings indicate that the development of the counseling and lifestyle center services at Hakim Sabzevari University requires a combined approach that simultaneously focuses on the quantitative and qualitative development of services, deepening intra- and extra-organizational interactions, and creating technological infrastructure. Implementing the extracted strategic priorities can improve the center's performance indicators, improve its position in responding to the psychosocial needs of students and university staff, and provide a suitable model for the development of similar centers at the national level.
Keywords:
Designing development strategies - Lifestyle - Hakim Sabzevari University - SWOT model