زهرا نورمقدم، ۱۴۰۴
تأثیر جو مدرسه بر بیحوصلگی با میانجیگری احساس ناامیدی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان مشهد در سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر جو مدرسه بر بیحوصلگی با میانجیگری احساس ناامیدی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان مشهد در سال تحصیلی 04-???3 صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان مشهد در سال تحصیلی 1404-1403 میباشند که از این میان و بر اساس نمونه گیری تصادفی و از بین 21 کلاس از 7 مدرسه، تعداد 210 دانش اموز در نمونه آماری شرکت داشتند و 3 3 پرسشنامه بیحوصلگی تحصیلی شارپ و همکاران (????)، پرسشنامه جو مدرسه لی و همکاران (2017) و پرسشنامه احساس ناامیدی بک را تکمیل و عودت دادند. از آمار توصیفی برای دادههای جمعیت شناختی بصورت جداول فراوانی، شاخصهای مرکزی، نمودار میلهای، دایرهای، مخروطی و ... با استفاده از نرم افزار SPSS-25 استفاده شد. از آمار استنباطی به کمک نرم افزار برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از نمونه آماری در مورد هر یک از سؤالات استفاده مینماید و برای بررسی آزمون فرضیههای پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و همچنین تکنیک کمترین مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار Smart PLS-3 استفاده شد. بر اساس یافتهها مشخص شد که ضریب مسیر متناظر با تأثیر جو مدرسه بر بی حوصلگی تحصیلی 261/0- و سطح معناداری متناظر با آن کمتر از 05/0 میباشد (??/?< )؛ بنابراین با عنایت به علامت منفی ضریب مسیر اینگونه استنباط میگردد که بهبود جو مدرسه باعث کاهش بی حوصلگی تحصیلی خواهد شد. بنابراین فرضیه اول پژوهش مبنی بر اینکه " جو مدرسه بر بیحوصلگی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان مشهد تأثیر معناداری میگذارد." با اطمینان 95/0 تائید میگردد. این تأثیر غیرمستقیم با بهبود جو مدرسه بی حوصلگی دانش اموزان کاهش مییابد. مقدار این تأثیر گذاری 261/0- میباشد.
.
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: جو مدرسه، بیحوصلگی، احساس ناامیدی
Thesis:
The Effect of School Atmosphere on Boredom with Mediation of Hopelessness in Female High School Students in Mashhad City in the Academic Year 2025
This study aimed to investigate the effect of school climate on boredom mediated by feelings of hopelessness in female high school students in Mashhad in the academic year 2025. The present study is applied in terms of its purpose and is a descriptive-survey correlational research in terms of its data collection method. The statistical population of this study is all female high school students in Mashhad in the academic year 2025. Among them, based on random sampling and from 21 classes in 7 schools, 210 students participated in the statistical sample and completed and returned 3 3 Sharp et al.'s Academic Boredom Questionnaire (2021), Lee et al.'s School Climate Questionnaire (2017), and Beck's Hopelessness Questionnaire. Descriptive statistics for cognitive population data in the form of frequency tables, central indices, bar charts, pie charts, cone charts, etc. were used using SPSS-25 software. Inferential statistics were used with the help of the software to analyze the data collected from the statistical sample for each of the questions, and structural equation modeling and the partial least squares technique were used to test the research hypotheses using Smart PLS-3 software. Based on the findings, it was determined that the path coefficient corresponding to the effect of school climate on academic boredom was -0.261 and the corresponding significance level was less than 0.05 (<0.05); Therefore, considering the negative sign of the path coefficient, it is inferred that improving the school atmosphere will reduce academic boredom. Therefore, the first hypothesis of the study, which is that "school atmosphere has a significant effect on the boredom of female students in the second year of secondary school in Mashhad," is confirmed with a confidence level of 0.95. This indirect effect reduces student boredom by improving the school atmosphere. The value of this effect is -0.261.
Keywords:
Keywords: School atmosphere, boredom, feeling of hopelessness.