دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مجید مصطفوی، ۱۴۰۴

رابطه سرمایه روان‌شناختی با نگرش به تغذیه و سبک‌های مقابله در دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی ۱۲ تا ۱۶ سال در شهر سبزوار

هدف این پژوهش، بررسی رابطه سرمایه روان‌شناختی با نگرش به تغذیه و سبک‌های مقابله در دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی 12 تا 16 سال در شهر سبزوار، بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی در بازه سنی 12 تا 16 سال شهرستان سبزوار است که اختلال آنان توسط روان‌پزشک و روان‌شناس متخصص تأیید شده و مدارک تشخیصی آن‌ها در پرونده‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی موجود می‌باشد. بر اساس فرمول گرین (N > 50 + 8m) و با توجه به تعداد مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی (متغیرهای پیش بین) حجم نمونه 82 نفر مشخص شد. نمونه‌ها به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان دانش‌آموزانی که دارای شرایط ورود به پژوهش بودند، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007)؛ پرسشنامه نگرش به تغذیه کارنر و همکاران (1989) و پرسشنامه پاسخ‌های مقابله بیلینگز و موس (1981) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در نرم‌افزار spss انجام شد. نتایج پژوهش، نشان داد که بین سرمایه روان‌شناختی با نگرش به تغذیه و سبک‌های مقابله رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). بر اساس نتایج رگرسیون، سرمایه روان‌شناختی قدرت پیش بینی نگرش به تغذیه و سبک‌های مقابله را دارد؛ بنابراین، با افزایش سرمایه روان‌شناختی، نگرش به تغذیه و سبک‌های مقابله بهبود می‌یابند.

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه‌ها: سرمایه روان‌شناختی، نگرش به تغذیه، سبک‌های مقابله.

Thesis:

The Relationship Between Psychological Capital and Attitudes Towards Nutrition and Coping Styles in Female Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Aged 12 to 16 in Sabzevar City

The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and attitudes towards nutrition and coping styles in female students with attention deficit/hyperactivity disorder aged 12 to 16 years in Sabzevar city. This study is applied in terms of its purpose and descriptive-correlational in terms of its data collection method. The statistical population of this study includes all female students with attention deficit/hyperactivity disorder aged 12 to 16 years in Sabzevar city whose disorder has been confirmed by a psychiatrist and psychologist and whose diagnostic documents are available in psychological and psychiatric files. Based on Green's formula (N > 50 + 8m) and considering the number of psychological capital components (predictor variables), the sample size was determined to be 82 people. The samples were selected using a multi-stage cluster method from among the students who met the conditions for entering the study. To collect data, the Luthans Psychological Capital Questionnaire (2007); the Nutrition Attitude Questionnaire by karner et al. (1989); and the Billings and Moss Coping Responses Questionnaire (1981) were used. Data analysis was performed using Pearson correlation and multivariate regression in SPSS software. The results of the study showed that there is a significant relationship between psychological capital and nutrition attitudes and coping styles (P<0.01). Based on the regression results, psychological capital has the power to predict nutrition attitudes and coping styles; therefore, with increasing psychological capital, nutrition attitudes and coping styles improve.

Keywords: Keywords: Psychological capital, nutrition attitudes, coping styles.