دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

زهرا صدیق، ۱۴۰۴

رابطه نوآوری باز با مزیت رقابتی پایدار: نقش یادگیری سازمانی در آموزش عالی شهر مشهد

پژوهش حاضر با هدف رابطه نوآوری باز با مزیت رقابتی پایدار: نقش یادگیری سازمانی در آموزش عالی شهر مشهد به اجرا درآمد. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعـه آماری این پژوهش را اساتید،کارمندان و دانشجویان دانشگاه آزاد شهر مشهد در سال تحصیلی (1403) تشکیل می‌دهند که تعـداد آنهـا حـدود 300 نفـر برآورد شده است. حجم نمونه این پژوهش بر اساس جدول مرگان 169 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده می‌باشد. اطلاعات لازم جهت بررسـی رابطـه ی سـه متغیـر پژوهش از طریـق پرسش نامه های استاندارد نوآوری باز هاشمی و دهقی (1393)، پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار هیل و جونز (2010) و یادگیری سازمانی نیفه (2001) در مجموع با 62 سوال کسب شده و داده های جمع آوری شده توسط نرم افزارهای Lisrel و Spss مورد بررسی و تجزیـه و تحلیـل قرار می‌گیرند. یافته های پژوهش نشان داد که با بهبود یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی آموزش عالی شهر مشهد افزایش می یابد و با افزایش نوآوری، مزیت رقابتی افزایش می یابد. یادگیری سازمانی اثر معناداری بر روی نوآوری باز دارد و بهبود یادگیری سازمانی باعث افزایش نوآوری باز آموزش عالی شهر مشهد می‌شود.

کلیدواژه‌ها: واژه های کلیدی: نوآوری باز- مزیت رقابتی پایدار- یادگیری سازمانی

Thesis:

The Relationship between Open Innovation and Sustainable Competitive Advantage: The Role of Organizational Learning in Higher Education in Mashhad

The present study was conducted with the aim of the relationship between open innovation and sustainable competitive advantage: the role of organizational learning in higher education in Mashhad. The research method in this study is a descriptive correlational study specifically based on the structural equation model. The statistical population of this study consists of professors, employees and students of Mashhad Azad University in the academic year (1403), whose number is estimated to be about 300 people. The sample size of this study is estimated to be 169 people based on the Morgan table. The sampling method is simple random sampling. The information necessary to examine the relationship between the three research variables was obtained through the standard open innovation questionnaires of Hashemi and Dehaghy (1393), the sustainable competitive advantage questionnaire of Hill and Jones (2010) and organizational learning of Neife (2001) with a total of 62 questions and the data collected were examined and analyzed by Lisrel and Spss software. The research findings showed that by improving organizational learning, the competitive advantage of higher education in Mashhad increases, and by increasing innovation, the competitive advantage increases. Organizational learning has a significant effect on open innovation, and improving organizational learning increases open innovation in higher education in Mashhad.

Keywords: Keywords: Open innovation - Sustainable competitive advantage - Organizational learning