دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

راضیه اکرمی، ۱۴۰۶

پیش بینی کنترل بر خویشتن و انگیزه پیشرفت بر اساس محیط تعلیمی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کنترل بر خویشتن و انگیزه پیشرفت بر اساس محیط تعلیمی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 04-1403 صورت گرفته است. این پژوهش از نوع بنیادی و از نظر روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 04-1403 به تعداد تقریبی 4500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری دردسترس 100 نفر بصورت تصادفی و از هر سه پایه و از دانش آموزانی که حاضر به همکاری بودند، نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل و پرسشنامه های استاندارد خود کنترل گری تانجی (فرم 13 ماده ای)، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف و همکاران بین آنها پخش شد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 28 spss داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شد که شامل آزمون¬های k-s برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بود. همان¬گونه که نتایج نشان داد، ضریب همبستگی چندگانه¬ بین کنترل بر خویشتن و انگیزه پیشرفت و متغیر ملاک (محیط تعلیمی) معنادار است (001/0، P<71/0و 45/0= R). به عبارت دیگر، کنترل بر خویشتن 50 درصد و انگیزه پیشرفت 20 درصد واریانس محیط تعلیمی را تبیین کرده است. بنابراین فرضیه اصلی پژوهش تائید می گردد.

کلیدواژه‌ها: کنترل بر خویشتن، انگیزه پیشرفت، محیط تعلیمی.

Thesis:

Predicting self-control and motivation for progress based on the educational environment of female students in the second year of elementary school in Sabzevar city in the academic year 2014-04

The present study aimed to predict self-control and achievement motivation based on the educational environment of female students in the second year of elementary school in Sabzevar city in the academic year 2014-04. This research is fundamental and descriptive in terms of research method and correlational. The population of the present study consisted of all female students in the second year of elementary school in Sabzevar city in the academic year 2014-04, approximately 4500 people. Using available sampling of 100 people randomly from all three grades and from students who were willing to cooperate, the statistical sample of the present study was formed and the Tangi Self-Control Standard Questionnaire (13-item form), Hermans Achievement Motivation Questionnaire, and Roff et al. Educational Environment Evaluation Questionnaire were distributed among them. In this study, data were analyzed using SPSS 28 software. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of the variables, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to examine the normality of the research variables, and Pearson correlation coefficient and multiple regression tests. As the results showed, the multiple correlation coefficient between self-control and achievement motivation and the criterion variable (educational environment) is significant (0.001, P<0.71 and R=0.45). In other words, self-control explained 50 percent and achievement motivation explained 20 percent of the variance in the educational environment. Therefore, the main hypothesis of the study is confirmed.

Keywords: Self-control, motivation for progress, educational environment.