حسین دستورانی، ۱۴۰۴
اثربخشی بازی های گروهی مبتنی بر نظریه ی یکپارچگی حسی بر رفتار سازشی و تبحر حرکتی نوجوانان کم توان ذهنی
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازی های گروهی مبتنی بر نظریه یکپارچگی حسی بر رفتار سازشی و تبحرر حرکتری
نوجوانان کم توان ذهنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف یک پژوهش کراربردی اسرت و از نظرر روش گرردآوری اطالعرات
روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری مورد مطالعه در ایرن پرژوهش شرامل
کلیه دانشآموزان نوجوان کم توان ذهنی شهرستان سبزوار بودند که طبق نظر روان پزشک کم توان ذهنی خفیرف تشرخیص داده
شده بودند و از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه) تجربری و کنتررل( 11 نفرره قررار
گرفتند. ابزار گردآوری اطالعات در این پژوهش شامل پرسشرنامه مقیراس رفترار سازشری واینلنرد و دال) 1926( آزمرون تبحرر
حرکتی برونینکس اوزرتسکی بود. به منظور اجرای این تحقیق مجوز های ضروری از سازمان مدارس استثنایی اخذ شد. جامعره
آماری همگی با تشخیص روان پزشک حاذق در گروه ناتوان ذهنی خفیف قرار گرفته بودند. پس از انتخاب و جرایگزینی نمونره
ها در گروههای مورد نظر پیشآزمونهای رفتار سازشی و تبحر حرکتی برگزار گردید. سپس پروتکل بازیهای گروهی مبتنی بر
نظریه رفتار سازشی به مدت 12 هفته هر هفته 2 جلسه و مجموعا 1 ساعت برای گروه تجربی اجرا گردید. نتایج پژوهش نشران
داد که بازیهای گروهی مبتنی بر نظریه یکپارچگی حسی بر رفتار سازشی و تبحرر حرکتری تراثیر معنراداری دارد)1/15 < P).
همچنین نتایج نشان داد که بیشترین تغییر در بین مولفه های رفتار سازشی مربوط به خودیراری عمرومی و در
بین مولفه های تبحر حرکتی مربوط به حرکات ظریف است.
کلیدواژهها:
کلیدواژه ها: بازی های گروهی مبتنی بر نظریه یکپارچگی حسی رفتار سازشی تبحر حرکتی نوجوانان کم توان ذهنی
Thesis:
The effectiveness of group games based on sensory integration theory on adaptive behavior and motor skills of adolescents with intellectual disabilities.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of group games based
on sensory integration theory on adaptive behavior and motor skills of adolescents with
mental retardation. The present study is an applied study in terms of its purpose and in
terms of data collection method, the quasi-experimental method was of the pre-test and
post-test type with an unequal control group. The statistical population studied in this
study included all adolescent students with mental retardation in Sabzevar city who
were diagnosed with mild mental retardation according to the psychiatrist and were
selected through available sampling and randomly placed in two groups (experimental
and control) of 30 people. The data collection tools in this study included the Wineland
and Dahl Adaptive Behavior Scale (1976) questionnaire and the Broninex-Ozeretsky
Motor Skills Test. In order to conduct this study, the necessary permits were obtained
from the Exceptional Schools Organization. The statistical population had all been
diagnosed as mildly mentally retarded by a competent psychiatrist. After selecting and
replacing the samples in the desired groups, pre-tests of adaptive behavior and motor
proficiency were conducted. Then, the protocol of group games based on the theory of
adaptive behavior was implemented for 12 weeks, 2 sessions per week and a total of 3
hours for the experimental group. The results of the study showed that group games
based on the theory of sensory integration had a significant effect on adaptive behavior
and motor proficiency (P < 0.05). The results also showed that the greatest change
among the components of adaptive behavior was related to general self-help and among
the components of motor proficiency was related to fine movementsg
Keywords:
Keywords: Group games based on the theory of sensory integration, adaptive behavior, motor proficiency, adolescents with mental retardation