پریسا منجی زاده، ۱۴۰۴
رابطه سرمایه روانشناختی با هوش معنوی و نقش میانجی گرایانه تاب آوری در نوجوانان دختر ۱۵ تا ۱۸ سال شهرستان جوین
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه روانشناختی و هوش معنوی با نقش میانجی تابآوری در نوجوانان شهرستان جوین بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر ?? تا ?? سال شهرستان جوین بود و نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام شد؛ به این صورت که از میان مدارس شهرستان، تعدادی مدرسه بهصورت تصادفی انتخاب شدند و سپس از بین دانشآموزان آن مدارس، نمونه پژوهش شامل ??? نفر تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوثانز و همکاران، 2007)، پرسشنامه هوش معنوی (کینگ و دِسیچو، 2009) و پرسشنامه تابآوری نوجوانان (کانر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. اعتبار و پایایی ابزارها پیش از اجرای پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل دادهها، از تحلیل همبستگی، رگرسیون خطی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آماری برای بررسی روابط مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی با هوش معنوی و تابآوری در نوجوانان رابطه معناداری دارد و تابآوری نقش میانجی گرایانه مهمی در این رابطه ایفا میکند. همچنین، تحلیل مسیر و آزمون سوبل نشان داد که اثر غیرمستقیم سرمایه روانشناختی بر هوش معنوی از طریق تابآوری معنادار است، در حالی که اثر مستقیم سرمایه روانشناختی بر هوش معنوی پس از کنترل تابآوری کاهش مییابد. این یافتهها نشاندهنده اهمیت تقویت سرمایه روانشناختی و تابآوری در نوجوانان به منظور ارتقای هوش معنوی و سلامت روانی آنان است. بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و روانشناختی در مدارس با هدف ارتقای سرمایه روانشناختی، تابآوری و هوش معنوی نوجوانان طراحی و اجرا گردد.
کلیدواژهها:
کلید واژگان: سرمایه روانشناختی، هوش معنوی، تابآوری، نوجوانان شهرستان جوین
Thesis:
Studying the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on learning disorders and attention deficit hyperactivity disorder in elementary school students in Jovein Country in 1403-04
The aim of this study was to investigate the relationship between psychological capital and spiritual intelligence with the mediating role of resilience in adolescents of Jovin County. The statistical population of this study included female students aged 15 to 18 years in Jovin County, and sampling was done using a cluster random method; a number of schools were randomly selected from among the schools in the county, and then a research sample of 170 people was determined from among the students of those schools. To collect data, the Psychological Capital Questionnaire (Luthans et al., 2007), the Spiritual Intelligence Questionnaire (King and Desicho, 2009), and the Adolescent Resilience Questionnaire (Connor and Davidson, 2003) were used. The validity and reliability of the instruments were confirmed before conducting the study. In data analysis, correlation analysis, linear regression, and path analysis were used using statistical software to examine the direct and indirect relationships between variables. The results showed that psychological capital has a significant relationship with spiritual intelligence and resilience in adolescents, and resilience plays an important mediating role in this relationship. Also, path analysis and Sobel test showed that the indirect effect of psychological capital on spiritual intelligence through resilience is significant, while the direct effect of psychological capital on spiritual intelligence decreases after controlling for resilience. These findings indicate the importance of strengthening psychological capital and resilience in adolescents in order to improve their spiritual intelligence and mental health. Based on the results of the study, it is suggested that educational and psychological programs in schools be designed and implemented with the aim of improving psychological capital, resilience, and spiritual intelligence in adolescents.
Keywords:
Keywords: Psychological capital, Spiritual intelligence, Resilience, Adolescents, Juvin City