محمد ابارشی، ۱۴۰۴
رابطه بین شاخصهای مالی و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت
مسئولیت¬پذیری اجتماعی یکی از دغدغههای اصلی مدیران شرکت می¬باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شاخص¬های مالی (سودآوری مبتنی بر ارزش دفتری و بازار، نسبت جاری و اهرم مالی) و مسئولیت¬پذیری اجتماعی در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. این پژوهش برای یک دوره 5 ساله در سال¬های 1398 تا 1402 انجام شده اطلاعات نمونه¬ شرکت¬های مورد مطالعه شامل 119 شرکت پس از بررسی در دسترس بودن اطلاعات آن¬ها جمع¬آوری و به کمک نرم¬افزار اکسل طبقه¬بندی و به کمک نرم¬افزار ایویوز مورد تحلیل واقع شدند. در این پژوهش برای اندازه¬گیری سودآوری مبتنی بر ارزش دفتری از نرخ بازده دارایی¬ها و برای اندازه¬گیری سودآوری مبتنی بر ارزش بازار از نسبت کیوتوبین استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که بین سودآوری مبتنی بر حسابداری، سودآوری مبتنی بر بازار و نسبت جاری با مسئولیت¬پذیری اجتماعی شرکت رابطه مثبت و معنادار و بین سطح اهرم مالی شرکت و مسئولیت¬پذیری اجتماعی شرکت رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که عملکرد مالی و غیرمالی شرکت¬ها همواره در یک راستا عمل می¬نماید. همچنین شرکت¬هایی که در تأمین مالی از بدهی بیشتری استفاده نمایند به دلیل افزایش هزینه بدهی بالا از مسئولیت¬پذیری اجتماعی کمتری برخوردار هستند.
کلیدواژهها:
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت، شاخصهای مالی، عملکرد مالی، نسبت جاری، اهرم مالی، اندازه شرکت.
Thesis:
Relationship between Financial Indicators and Corporate Social Responsibility
Social responsibility is one of the main concerns of company managers. The main objective of the present study is to investigate the relationship between financial indicators (profitability based on book value and market value, financial slack and financial leverage) and social responsibility in companies listed on the Tehran Stock Exchange. This study was conducted for a 5-year period from 2019 to 2023. The data of the sample of the studied companies, including 119 companies, were collected after checking the availability of their information, classified using Excel software, and analyzed using Eviews software. In this study, the rate of return on assets was used to measure profitability based on book value, and the Q-Tobin ratio was used to measure profitability based on market value. The research findings showed that there is a positive and significant relationship between accounting-based profitability, market-based profitability, and current ratio with the company's social responsibility, and there is a negative and significant relationship between the level of financial leverage and the company's social responsibility. The results of the research show that the financial and non-financial performance of companies always work in the same direction. Also, companies that use more debt in financing have less social responsibility due to the high cost of debt.
,
Keywords:
Corporate social responsibility, Financial indicators, Current ratio, Financial performance, Financ