دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مجتبی اصغری، ۱۴۰۴

بررسی تاثیر مدیریت کوانتومی بر هوشیاری سازمان با نقش میانجی اینرسی سازمان در معلمان ابتدایی شهرستان صفی آباد در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴

هدف از پژوهش حاضر «بررسی تأثیر مدیریت کوانتومی بر هوشیاری سازمان با نقش میانجی اینرسی سازمان در معلمان ابتدایی شهرستان بام و صفی آباد» می‌باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی - پیمایشی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان بام و صفی آباد به تعداد 150 نفر بود و نمونه طبق جدول مورگان 108 نفر به روش نمونه گیری طبقه‌ای انتخاب شد. داده¬های این پژوهش توسط سه پرسشنامه مدیریت کوانتمی عظیمی و رضوی (1393)، هوش سازمانی آلبرخت (2002) و اینرسی سازمانی هاگ (2014)جمع-آوری شد که روایی محتوایی آن‌ها توسط اساتید حوزه مدیریت تأیید شد و پایایی آن‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای (7/0) برآورد گردید. برای تجزیه‌وتحلیل یافته¬ها در بخش آمار توصیفی از جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی برای تجزیه‌وتحلیل داده¬ها و تعمیم نتایج از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار آماری 26 SPSS و AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب مسیر استاندارد بین مدیریت کوانتومی و هوشیاری سازمان در حضور متغیر میانجی اینرسی سازمانی (17/?) و معنی‌دار می‌باشد. در نتیجه گیری کلی می‌توان گفت که مدیریت کوانتومی با ایجاد بستری منعطف و کل‌نگر، نه تنها به صورت مستقیم بر هوشیاری سازمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه از طریق تعدیل و جهت‌دهی به اینرسی سازمانی، به صورت غیرمستقیم نیز موجب تقویت هوشیاری می‌شود.

کلیدواژه‌ها: کلید واژه‌ها: مدیریت کوانتومی، هوشیاری سازمان، اینرسی سازمان.

Thesis:

Investigating the effect of quantum management on organizational alertness with the mediating role of organizational inertia in elementary school teachers of Safi Abad city in 1402-1403

The purpose of this study was to investigate the effect of quantum management on organizational intelligence with the mediating role of organizational inertia among elementary school teachers in Bam and Safiabad counties. This research was an applied study, and in terms of methodology, it was a descriptive-survey correlational study. The statistical population included all 150 elementary school teachers in Bam and Safiabad counties. A sample of 108 teachers was selected using a simple random sampling method based on Morgan's table. Data were collected using three questionnaires: the quantum management questionnaire by Azimi and Razavi (1393/2014), the organizational intelligence questionnaire by Albrecht (2002), and the organizational inertia questionnaire by Hogg (2014). The content validity of the questionnaires was confirmed by management professors, and their reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient with values above 0.7. For data analysis, descriptive statistics such as frequency distribution tables, mean, and standard deviation were used. For inferential statistics, Pearson's correlation coefficient, regression, and structural equation modeling were employed using SPSS 26 and AMOS 24 software. The results showed that the standardized path coefficient between quantum management and organizational intelligence in the presence of the mediating variable of organizational inertia was 0.17 and was statistically significant. The overall conclusion is that quantum management, by creating a flexible and holistic environment, not only directly influences organizational intelligence but also indirectly strengthens it by modifying and directing organizational inertia.

Keywords: Keywords: Quantum management, organizational intelligence, organizational inertia.