دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

محمدرحیم یزدانی، ۱۴۰۴

رابطه خود دلسوزی و فرسودگی تحصیلی با حساسیت اضطرابی دانش آموزان متوسطه دوم شهر بجنورد

هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه خود دلسوزی و فرسودگی تحصیلی با حساسیت اضطرابی دانش آموزان متوسطه دوم شهر بجنورد بوده است پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ نوع پژوهش و شیوه اجرا توصیفی - پیمایشی، از نوع همبستگی 1422- بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر بجنورد بوده اند که ) 2222 نفر( در سال تحصیلی 23 مشغول به تحصیل بوده اند تعداد 322 نفردانش آموز به عنوان نمونه آماری، از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بدین که صورت که از بین کلیه مدارس پسرانه متوسطه دوم نظری، 4 مدرسه پسرانه به صورت تصادفی آوری اطلاعات ، مقیاس خود دلسوزی ¬ انتخاب شدند و از هر مدرسه 2 کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع نف ) 2223 (، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران ) 2222 ( و پرسشنامه حساسیت اضطرابی رایس و مک نالی) 1892 ( بودند. داده ها با استفاده ازروش رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که این متغیرها به میزان حدودا 32 درصد قادر به پیش بینی حساسیت اضطرابی در نمونه حاضر بودند. سهم هر یک از تغییر یافته آمده است. در ستون معنی داری میزان معنی داری برابر با R متغیرها در پیش بینی متغیر ملاک در ستون مجذور 2/222 بوده که نمایانگر معنی داری این تغییرات می باشد. بدین صورت می توان اظهار کرد که فرضیه پژوهشی پذیرفته شده )?=2.321(- 2/ برای خود دلسوزی برابر با 321 ،)?=2.429( 2/ است. مقدار ضرایب بتا برای فرسودگی تحصیلی برابر با 429 است که به صورت معنادار قادر به پیش بینی و تبیین حساسیت اضطرابی در دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر بجنورد می باشند.

کلیدواژه‌ها: واژه های کلیدی: خود دلسوزی، فرسودگی تحصیلی ، حساسیت اضطرابی، دانش آموزان پسر متوسطه دوم، شهر بجنورد

Thesis:

The Relationship Between Self-Compassion and Academic Burnout with Anxiety Sensitivity in High School Students in Bojnourd

Abstract(include summary, goals, executive ways and results): The aim of the present study was to explain the relationship between self-compassion and academic burnout with anxiety sensitivity of high school students in Bojnourd. The study was applied in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of its research type and implementation method. The statistical population was all male high school students in Bojnourd (1200 people) who were studying in the academic year 3220-21. 122 students were selected as a statistical sample through multi-stage cluster sampling method. Thus, from all boys' high school schools, 2 boys' schools were randomly selected and 0 classes were randomly selected from each school. The data collection tools were the Neff Self- Compassion Scale (0221), the Academic Burnout Questionnaire by Berso et al. (0220), and the Rice and McNally Anxiety Sensitivity Questionnaire (3711). The data were analyzed using stepwise regression. The research findings showed that these variables were able to predict anxiety sensitivity in the present sample by about 10 percent. The contribution of each variable in predicting the criterion variable is shown in the changed R-squared column. In the significance column, the significance level was 2.220, which indicates the significance of these changes. Thus, it can be stated that the research hypothesis is accepted. The value of the beta coefficients for academic burnout is 2.211 (?=2.211), for self-compassion is 2.103 - (?=2.103), which are significantly able to predict and explain anxiety sensitivity in second-year high school male students in Bojnourd.

Keywords: Keywords : Self-compassion, Academic Burnout, Anxiety Sensitivity