سمیه مظفری، ۱۴۰۴
بررسی رابطه نگرش و ادراکات معلمان مدرسه با آموزش و یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه نگرش و ادراکات معلمان مدرسه با آموزش و یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی در معلمان مقطع ابتدایی شهر مشهد بود. این پژوهش از حیث هدف ،کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1403-1404 در مشهد بود، روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای بود. که از بین نواحی 7 گانه شهر مشهد چند ناحیه و از هر ناحیه چند مدرسه و در هر مدرسه معلمان به صورت تصادفی انتخاب شدند و384 نفر از معلمان به پرسشنامه پژوهش که فرم اصلاح شده آنی وال و همکاران (2022) بود پاسخ دادند. دادههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی بررسی و نتایج گزارش شد. در توصیف داده ها از شاخصهای پراکندگی مثل میانگین، انحراف استاندارد، چولگی وکشیدگی استفاده شد و در بخش استنباطی از آزمون t تک گروهی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد بین مؤلفه های نگرش معلمان به هوش مصنوعی (نگرش به استفاده ازهوش مصنوعی و آمادگی داشتن برای استفاده از هوش مصنوعی) و مؤلفه های آموزش و یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی (مفید بودن اجتماعی هوش مصنوعی، قصد رفتاری ومرتبط بودن هوش مصنوعی) رابطه مثبت و معناداری در سطح (0001/0 P<) وجود دارد. بین مؤلفه های نگرش معلمان به هوش مصنوعی (نگرش به استفاده از هوش مصنوعی و آمادگی داشتن برای استفاده از هوش مصنوعی) و مؤلفه های آموزش و یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی (مفید بودن اجتماعی هوش مصنوعی، قصد رفتاری و مرتبط بودن هوش مصنوعی) رابطه مثبت و معناداری در سطح (0001/0 P<) وجود دارد. تنها بین اضطراب هوش مصنوعی و مؤلفه های نگرش و ادراکات نسبت به آموزش و یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی رابطه منفی برقرار بود.
کلیدواژهها:
نگرش .ادراک.آموزش. آموزش.یادگیری.هوش مصنوعی
Thesis:
Investigating the relationship between school teachers' attitudes and perceptions of artificial intelligence-based teaching and learning
The aim of the present study was to investigate the relationship between school teachers' attitudes and perceptions of artificial intelligence-based teaching and learning among elementary school teachers in Mashhad. This study is applied in terms of its purpose. The statistical population of the study was all elementary school teachers working in Mashhad in the academic year 1403-1404. The method was a multi-stage random cluster sampling. Several districts were randomly selected from the 7 districts of Mashhad, and several schools from each district and teachers in each school. 384 teachers responded to the research questionnaire, which was a modified form of Annie Wall et al. (2022). The research data were examined in two descriptive and inferential sections and the results were reported. In describing the data, dispersion indices such as mean, standard deviation, skewness and elongation were used, and in the inferential section, the one-group t-test and Pearson correlation test were used. The results showed that there is a positive and significant relationship between the components of teachers' attitude towards artificial intelligence (attitude towards using artificial intelligence and readiness to use artificial intelligence) and the components of teaching and learning based on artificial intelligence (social usefulness of artificial intelligence, behavioral intention and relevance of artificial intelligence) at the level of (P<0.0001). There is a positive and significant relationship between the components of teachers' attitude towards artificial intelligence (attitude towards using artificial intelligence and readiness to use artificial intelligence) and the components of teaching and learning based on artificial intelligence (social usefulness of artificial intelligence, behavioral intention and relevance of artificial intelligence) at the level of (P<0.0001). Only between artificial intelligence anxiety and the components of attitudes and perceptions towards teaching and learning based on artificial intelligence there was a negative relationship.
Keywords:
Attitude, perception, education, learning, artificial intelligence