فرزانه خسروجردی، ۱۴۰۴
رابطه ویژگی های شخصیت با تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر سبزوار
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی در شهر سبزوار صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، تحقیق کاربردی است و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، این تحقیق توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی معلمان دوره ابتدایی در شهر سبزوار به تعداد 1040 تشکیل دادند.که از این تعداد و بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده و به کمک جدول مورگان تعداد 281 معلم انتخاب و پرسشنامه های تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری و پرسشنامه فرسودگی شغلی بین آنها پخش شد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 24 spss دادهها تجزیه و تحلیل شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شد که شامل آزمون های k-s برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون بود. با توجه به نتایج حاصله می توان گفت سطوح بالای روان رنجور خویی و تعهد سازمانی با سطوح بالای فرسودگی شغلی و همچنین سطوح بالای برون گرایی ، توافق پذیری و وجدان گرایی با سطوح پایین فرسودگی شغلی متناظر بود. بنابراین این فرضیه که بین ویژگی های شخصیت(روان رنجورخویی، برون گرایی، تجربه پذیری ، توافق پذیری و وجدان گرایی) و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی معلمان دوره ابتدایی در شهر سبزوار رابطه ای وجود دارد، پذیرفته و تایید می گردد.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی.
Thesis:
The relationship between personality traits, organizational commitment and burnout among elementary school teachers in Sabzevar city.
This study was conducted with the aim of investigating the relationship between personality traits and organizational commitment with job burnout of elementary school teachers in Sabzevar city. This study is an applied research in terms of its purpose, and in terms of the method of data collection and analysis, this study is a descriptive-correlational study. The population of the present study consisted of all elementary school teachers in Sabzevar city, 1040 in number. From this number, based on simple random sampling and with the help of Morgan table, 281 teachers were selected and Allen and Meyer's organizational commitment questionnaires, Costa and McCrae's five-factor personality questionnaire, and the job burnout questionnaire were distributed among them. Due to possible attrition. In this study, data were analyzed using SPSS 25 software. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of variables, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to examine the normality of the research variables, stepwise regression assumptions, and Pearson correlation coefficient. According to the results, it can be said that high levels of neuroticism and organizational commitment were associated with high levels of burnout, and high levels of extraversion, agreeableness, and conscientiousness were associated with low levels of burnout. Therefore, the hypothesis that there is a relationship between personality traits (neuroticism, extraversion, experientiality, agreeableness, and conscientiousness) and organizational commitment with burnout of elementary school teachers in Sabzevar is accepted and confirme
Keywords:
Keywords: Personality traits, organizational commitment, burnout.