مجتبی اسماعیل ابادی، ۱۴۰۴
تاثیر اشتراک دانش مبتنی بر فناوری بر عملکرد کارکنان با در نظر گرفتن اثرات تعدیلگری آموزش مبتنی بر وب در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جوین
پژوهش حاضر با هدف تاثیر اشتراک دانش مبتنی بر فناوری بر عملکرد کارکنان با در نظر گرفتن اثرات تعدیلگری آموزش مبتنی بر وب در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جوین صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از نظر روش تجزیه و تحلیل داده ها، از نوع علی و معلولی می باشد و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اشتراک دانش چناماننی (2006)، پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان استیفن (????) و پرسشنامه یادگیری مبتنی بر وب هاسین (2009) استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را تمامی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جوین به تعداد 140 نفر تشکیل دادند که از این میان بر اساس جدول مورگان 103 نفر بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه بین آنها پخش شد به علت ریزش در انتها 100 پرسشنامه جمع اوری شد و این 100 نفر نمونه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی(شاخص های مرکزی و پراکندگی، بررسی نرمالیته داده ها) و استنباطی بهره گرفته میشود. آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها برازش مدل مفهومی پژوهش بر پایه مدلسازی معادلات ساختاری با روش کمترین مجذورات می باشد. نرم افزار مورد استفاده برای معادلات ساختاری نرم افزار SMART PLS3 می باشد. بر اساس یافته ها تحلیل معادلات ساختاری اثر غیرمستقیم اشتراک دانش بر عملکرد کارکنان با در نظر گرفتن آموزش مبتنی بر وب مثبت میباشد که آماره آزمون و سطح معناداری مربوط به آنها توسط نرم افزار به روش بوت استراپ محاسبه شده است. سطح معناداری مربوط به اثرغیرمستقیم کمتر از 05/0 میباشد لذا با عنایت به اطلاعات جمعآوری شده اثرات غیر مستقیم اشتراک دانش بر عملکرد کارکنان با در نظر گرفتن آموزش مبتنی بر وب به عنوان متغیر تعدیلگر معنادار بوده است بنابراین فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه "آموزش مبتنی بر وب می تواند نقش تعدیلگر در رابطه بین اشتراک دانش مبتنی بر فناوری و عملکرد در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان جوین را داشته باشد." با اطمینان 95/0 تائید میگردد.
کلیدواژهها: اشتراک دانش مبتنی بر فناوری، عملکرد کارکنان، تعدیلگری آموزش مبتنی بر وب.
کلیدواژهها:
: اشتراک دانش مبتنی بر فناوری، عملکرد کارکنان، تعدیلگری آموزش مبتنی بر وب
Thesis:
The effect of technology-based knowledge sharing on employee performance considering the moderating effects of web-based education in education employees in Jovin city
The present study aims to investigate the effect of technology-based knowledge sharing on employee performance considering the moderating effects of web-based education in education employees in Jovin city. This research is applied in terms of its purpose and based on the descriptive-survey data collection method and is causal in terms of its data analysis method. Chenamanni's Knowledge Sharing Questionnaire (2006), Stephen's Employee Performance Evaluation Questionnaire (2005) and Hassin's Web-based Learning Questionnaire (2009) were used to collect information. The population of the present study consisted of all employees and teachers of the education department of Juyin city, 140 people, of which 103 people were randomly selected based on the Morgan table and the questionnaire was distributed among them. Due to the dropout, 100 questionnaires were collected at the end and these 100 people formed the statistical sample of the present study. Descriptive statistics (central and dispersion indices, data normality check) and inferential statistics are used to analyze the data. Inferential statistics are used to test the hypotheses of the research conceptual model fitting based on structural equation modeling with the least squares method. The software used for structural equations is SMART PLS3 software. Based on the findings of structural equation analysis, the indirect effect of knowledge sharing on employee performance is positive considering web-based education, and the test statistic and significance level related to them are calculated by the software using the bootstrap method. The significance level for the indirect effect is less than 0.05. Therefore, considering the collected data, the indirect effects of knowledge sharing on employee performance were significant, considering web-based education as a moderating variable. Therefore, the main hypothesis of the study that "web-based education can have a moderating role in the relationship between technology-based knowledge sharing and performance in education employees in Jovin County" is confirmed with a confidence level of 0.95.
Keywords: technology-based knowledge sharing, employee performance, moderating effect of web-based education..
Keywords:
technology-based knowledge sharing, employee performance, moderating effect of web-based education