دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

علی نصرتی پور، ۱۴۰۴

بررسی لزوم سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه ای اساتید و کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری با تکنیک داده کاوی

این پژوهش حاضر به منظور بررسی لزوم سامانه مدیریت دانش بر توسعه حرفه ای اساتید و کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری با تکنیک داده کاوی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش اساتید و کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری بوده اند و از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. در این پژوهش، نقش و اهمیت سامانه مدیریت دانش در توسعه حرفه ای اساتید و کارکنان دانشگاه حکیم سبزواری مورد بررسی قرار گرفته است. با بهره گیری از تکنیکهای داده کاوی و الگوریتمهای یادگیری ماشین از جمله XGBoost، Random Forest و SHAP، داده های گردآوری شده تحلیل شده اند تا عوامل مؤثر بر توسعه دانش و اشتراک گذاری آن شناسایی شوند. یافته ها نشان میدهد که متغیرهایی نظیر تعاملات سازمانی، دسترسی به منابع به روز، استفاده از فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی در بهبود مدیریت دانش و ارتقاء سطح حرفه ای پرسنل نقش کلیدی ایفا می کنند. این مطالعه میتواند به تصمیمگیران در طراحی ساختارهای بهینه مدیریت دانش و توسعه مهارتهای حرفهای کمک کند. نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی عملی برای سیاستگذاران آموزش عالی، مدیران دانشگاهی و طراحان سامانههای مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، پیشنهاد می شود تحقیقات آینده با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و ساختاری متنوع تری در دانشگاهها، به بررسی مدلهای ترکیبی مدیریت دانش بپردازند.

کلیدواژه‌ها:

Thesis:

Investigating the necessity of a knowledge management system on the professional development of professors and staff of Hakim Sabzevari University using data mining techniques

This study was conducted to investigate the necessity of a knowledge management system on the professional development of professors and staff of Hakim Sabzevari University using data mining techniques. The statistical population of this study was professors and staff of Hakim Sabzevari University and they were selected using the convenience sampling method. In this study, the role and importance of a knowledge management system in the professional development of professors and staff of Hakim Sabzevari University was examined. Using data mining techniques and machine learning algorithms including XGBoost, Random Forest and SHAP, the collected data was analyzed to identify factors affecting knowledge development and sharing. The findings show that variables such as organizational interactions, access to up-to-date resources, use of information technology and organizational culture play a key role in improving knowledge management and improving the professional level of personnel. This study can help decision-makers in designing optimal knowledge management structures and developing professional skills. The results of this study can be used as practical guidance for higher education policymakers, university administrators and designers of knowledge management systems. It is also suggested that future research examines hybrid models of knowledge management, taking into account more diverse cultural and structural dimensions in universities.

Keywords: