مریم نامنی، ۱۴۰۴
« تاثیر فناوری های دیجیتال بر شکفتگی و تفکر کاری در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهرستان جغتای در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲»
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فناوریهای دیجیتال بر شکفتگی تحصیلی و تفکر کاری در میان دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهرستان جغتای در سال تحصیلی ????–???? بود. شکفتگی تحصیلی بهعنوان مفهومی نوین در روانشناسی یادگیری، بیانگر انگیزه درونی، خودرهبری، علاقه به یادگیری و رشد شناختی است؛ در حالی که تفکر کاری نمایانگر نگرش آیندهنگر دانشآموز به زندگی شغلی، مسئولیتپذیری و مهارتگرایی است. با توجه به نقش روزافزون فناوریهای دیجیتال در محیطهای آموزشی، این پژوهش به بررسی رابطه میان استفاده از فناوری دیجیتال با این دو متغیر روان-تحصیلی پرداخت.
روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار SmartPLS 3 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهرستان جغتای به تعداد تقریبی ???? نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه ??? نفر تعیین شد که بهصورت طبقهای تصادفی (??? دختر و ??? پسر) انتخاب شدند.
برای جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامه استفاده شد: پرسشنامه محققساخته فناوریهای دیجیتال (22 گویه)، پرسشنامه استاندارد شکفتگی تحصیلی (24 گویه)، و پرسشنامه تفکر کاری (24 گویه). روایی ابزارها با نظر خبرگان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) تأیید شد. دادهها از طریق SmartPLS تحلیل شد.
نتایج تحلیل مدل ساختاری نشان داد که فناوریهای دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری بر شکفتگی تحصیلی (?=0.65, t=9.24, p<0.000) و همچنین بر تفکر کاری (?=0.60, t=8.47, p<0.000) دارد. همچنین، مدل نهایی از برازش مطلوبی برخوردار بود (GOF=0.47). ضریب تعیین (R²) نیز برای شکفتگی تحصیلی 0.38 و برای تفکر کاری 0.54 به دست آمد که نشاندهنده توان بالای متغیر مستقل در تبیین متغیرهای وابسته بود.
یافتههای پژوهش بر اهمیت استفاده هدفمند، آموزشی و سالم از فناوریهای دیجیتال در مدارس تأکید دارد و پیشنهاد میدهد که سیاستگذاران آموزشی، معلمان و والدین از این فناوریها در جهت ارتقای خودانگیختگی تحصیلی و شکلگیری تفکر شغلی در دانشآموزان بهره گیرند.
واژگان کلیدی: فناوری دیجیتال، شکفتگی تحصیلی، تفکر کاری، دوره اول متوسطه، SmartPLS، دانشآموزان دختر و پسر، جغتای
کلیدواژهها:
فناوری دیجیتال، شکفتگی تحصیلی، تفکر کاری، دوره اول متوسطه، SmartPLS، دانشآموزان دختر و پسر، جغتای
Thesis:
The effect of digital technologies on development and work thinking in male and female the first year high school students of Joghatai city in the academic year ۱۴۰۲-۱۴۰۳
The present study aimed to investigate the impact of digital technologies on academic thriving and career thinking among male and female lower secondary school students in Joghatai County during the academic year 2023–2024. Academic thriving, as a novel concept in learning psychology, reflects intrinsic motivation, self-leadership, interest in learning, and cognitive growth, whereas career thinking indicates a student’s future-oriented attitude towards professional life, responsibility, and skill-based mindset. Given the increasing role of digital technologies in educational settings, this research examined the relationship between the use of digital tools and these two educational-psychological variables.
The research method was descriptive-correlational, based on structural equation modeling (SEM) using SmartPLS 3 software. The statistical population consisted of all male and female lower secondary school students in Joghatai, totaling approximately 1,200 students. Based on Cochran’s formula, a sample size of 300 students (150 girls and 150 boys) was selected through stratified random sampling.
Data were collected using three questionnaires: a researcher-made digital technology questionnaire (22 items), a standard academic thriving questionnaire (24 items), and a career thinking questionnaire (24 items). The validity of the instruments was confirmed by expert judgment, and their reliability was established using Cronbach’s alpha and composite reliability (CR). Data were analyzed through SmartPLS.
The results of the structural model analysis showed that digital technologies had a positive and significant effect on academic thriving (?=0.65, t=9.24, p<0.000) and also on career thinking (?=0.60, t=8.47, p<0.000). Moreover, the final model demonstrated a good fit (GOF=0.47). The coefficient of determination (R²) was 0.38 for academic thriving and 0.54 for career thinking, indicating a high explanatory power of the independent variable for the dependent variables.
The findings highlight the importance of purposeful, educational, and healthy use of digital technologies in schools and recommend that educational policymakers, teachers, and parents utilize these technologies to foster academic self-motivation and career-oriented thinking among students.
Keywords:
Digital technology, Academic thriving, Career thinking, Lower secondary education, SmartPLS, Male an