دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

بی بی لیلی حسینی، ۱۴۰۴

بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دختر متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان صالح آبا د

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر یادگیری خودراهبر دانش¬آموزان دختر متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان صالح آباد صورت گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. محقق پس از کسب مجوزهای لازمه به مدارس متوسطه دخترانه مراجعه و به کمک مشاور و دبیران مدارس از بین دانش اموزانی که شرایط ورود به پژوهش را داشتند 40 نفر را بصورت طبقه ای تصادفی و از هر سه پایه انتخاب و در یک جلسه مشترک در یکی از مدارس از آنها دعوت بعمل آورد و پس از توجیه دانش اموزان از نحوه اجرای پژوهش از انها خواسته شد که به پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر کینگ و تاگو (2001) پاسخ دهند. پس از جمع آوری پرسشنامه در همان جلسه و بصورت تصادفی دانش اموزان به دو دسته 20 نفره تقسیم شدند. به یک گروه آموزش راهبردهای خودتنظیمی براساس دستورالعملی که(آلن، مک هارگ و بارلو ، 2009) در دانشگاه بوستون اعمال و اجرا و به گروه دیگر آموزشی داده نشد. سپس بعد از اجرای آزمون مجدد در یک جلسه مشترک هر دو گروه به پرسشنامه مذکور پاسخ داده و بین آنها مقایسه صورت گرفت.در این پژوهش با استفاده از نرم‌افزار 28 spss داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند. باتوجه نتایج چون مقدار Fدر متغیرهای خود کنترلی، خود مدیریتی و انگیزش در یادگیری در سطح معناداری 05/0 معنادار است، فرض صفر رد و فرض تحقیق با 95 % اطمینان تایید می گردد. به عبارت دیگر، آموزش راهبرهای خود تنظیمی بر خودکنترلی، خود مدیریتی و انگیزش در یادگیری دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان صالح آباد مؤثر است است.

کلیدواژه‌ها: واژه‌های کلیدی: راهبردهای خودتنظیمی، یادگیری خودراهبر، دانش آموزان دختر.

Thesis:

Investigating the effect of self-regulation strategies training on self-directed learning of female students in high school in public schools in Salehabad city

This study aimed to investigate the effect of teaching self-regulation strategies on self-directed learning of female high school students in Saleh Abad city public schools. This study is a semi-experimental study using a pre-test-post-test design with a control group. After obtaining the necessary permits, the researcher went to the girls' high schools and, with the help of the school counselor and teachers, randomly selected 40 students from all three grades from among the students who met the conditions for entering the study and invited them to a joint meeting in one of the schools. After explaining to the students how the research was conducted, they were asked to respond to the Fisher King and Tago (2001) Self-Directed Learning Questionnaire. After collecting the questionnaire in the same meeting, the students were randomly divided into two groups of 20. One group was taught self-regulation strategies based on the instructions that (Allen, McHarg, & Barlow, 2009) were implemented at Boston University, and the other group was not given any training. Then, after the retest, both groups answered the questionnaire in a joint session and a comparison was made between them. In this study, the data were analyzed using SPSS 28 software. According to the results, the F value in the variables of self-control, self-management, and motivation in learning is significant at a significance level of 0.05, the null hypothesis is rejected and the research hypothesis is confirmed with 95% confidence. In other words, training in self-regulation strategies is effective on self-control, self-management, and motivation in learning of female students in the second high school of Saleh Abad city.

Keywords: Keywords: Self-regulation strategies, self-directed learning, female students