ریحانه نائبی مهر، ۱۴۰۴
بررسی اثربخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر سخت رویی و حل مسئله دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان جوین
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی روش تدریس بدیعه پردازی بر سخت رویی و حل مسئله دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه اول شهرستان جوین صورت گرفته است. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی است که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. در این روش، تأثیر روش تدریس بدیعهپردازی بهعنوان متغیر مستقل بر سخترویی و حل مسئله دانشآموزان بهعنوان متغیرهای وابسته بررسی شدند. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان جوین در سال تحصیلی جاری است. نمونه پژوهش بهصورت تصادفی و از بین 3 مدرسه متوسطه اول دخترانه شهرستان جوین بهصورت تصادفی به تعداد 60 دانش اموز که 30 نفر که نمره کمتری از بقیه داشتند در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش پروتکل آموزش روش تدریس بدیعه پردازی صورت گرفت و گروه کنترل اموزشی دریافت نکرد. قبل از انجام دوره پرسشنامه استاندارد سخترویی ها و پرسشنامه مهارتهای حل مسئله بین دانش اموزان پخش شد. بعد از اتمام دوره آموزشی نیز پرسشنامه ها بین آنها پخش شد و بین انها مقایسه صورت گرفت. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 28 spss دادهها تجزیه و تحلیل شدند و برای تجزیه وتحلیل داده ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. یافته ها بیانگر آن است که ضریب اتا برای متغیرهای سخت رویی و حل مساله پس از آزمون بیشتر از پیش آزمون و افزایشی است یعنی روش تدریس باعث افزایش و بهبود مقدار حل مساله و سخت رویی شده است.
کلمات کلیدی: روش تدریس بدیعه پردازی، سخت رویی، حل مسئله
کلیدواژهها:
روش تدریس بدیعه پردازی، سخت رویی، حل مسئله
Thesis:
The Effectiveness of Synectics Teaching Method on Hardiness and Problem-Solving Skills of Middle School Female Students in Joveyn County
Abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of the innovative teaching method on the resilience and problem-solving of students in junior high schools in Jovin. This quasi-experimental study was conducted using a pre-test-post-test design with a control group. In this study, the effect of the innovative teaching method as an independent variable on the resilience and problem-solving of students was examined as dependent variables. The statistical population of the study included all junior high school female students in Jovin in the current academic year. The sample of the study was randomly selected from 3 junior high schools for girls in Jovin, with 60 students, 30 of whom had lower scores than the others, in the experimental group and 30 in the control group. The experimental group was given the innovative teaching method training protocol, and the control group did not receive any training. Before the course, the standard resilience questionnaire and the problem-solving skills questionnaire were distributed to the students. After the training course, questionnaires were distributed among them and comparisons were made between them. In this study, data were analyzed using SPSS 28 software and inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. The findings indicate that the eta coefficient for the post-test and problem-solving variables is higher than the pre-test and is incremental, meaning that the teaching method has increased and improved the amount of problem-solving and perseverance.
Keywords: Teaching Method, Creativity, Striving, Problem Solving
Keywords:
Teaching Method, Creativity, Striving, Problem Solving