محمد زارعی، ۱۴۰۴
بررسی ارتباط سبک مدیریت کلاس و تحلیل رفتگی شغلی با میانجی گری مدیریت زمان در معلمان چندپایه شهرستان خوشاب در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبک مدیریت کلاس و تحلیل رفتگی شغلی با میانجی گری مدیریت زمان در معلمان چندپایه شهرستان خوشاب در سال تحصیلی ????-???? صورت گرفته است. این پژوهش از نظر نوع پژوهش و هدف از نوع پژوهش های کاربردی از نوع همبستگی پس رویدادی می باشد.
جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی معلمان چندپایه مدارس ابتدایی شهرستان خوشاب به تعداد 42 نفر تشکیل دادند که از این میان و به علت دردسترس بودن تمامی معلمان نمونه آماری را به شیوه تمام شمار تشکیل داده و پرسشنامه های سبکهای مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی MBI و پرسشنامه مدیریت زمان کوئین و همکاران (1990)بین آنها پخش شد. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار 28 spss و PLS دادهها تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها ازروش آمار استنباطی و توصیفی و همچنین معادلات ساختاری بوسیله Smart pls استفاده شد. از روش آمار توصیفی برای بررسی و مقایسه میانگین و انحراف استاندارد متغیرها و از آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق استفاده شد که شامل آزمون¬های k-s برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق و مفروضات پیرسون و اسپیرمن بود. بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد اثر غیرمستقیم سبک مدیریت کلاس بر تحلیل رفتگی شغلی با در نظر گرفتن مدیریت زمان بعنوان میانجی معنادار میباشد و با توجه به اینکه سطح معناداری مربوط به اثرغیرمستقیم کمتر از 05/0 میباشد لذا با عنایت به اطلاعات جمعآوری شده اثر غیر مستقیم سبک مدیریت کلاس بر تحلیل رفتگی شغلی با در نظر گرفتن مدیریت زمان به عنوان متغیر میانجی معنادار بوده است. بنابراین فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه " مدیریت زمان رابطه بین سبک مدیریت کلاس و تحلیل رفتگی شغلی معلمان چندپایه شهرستان خوشاب در سال تحصیلی 1404-1403 را میانجی می کند." با اطمینان 95/0 تائید میگردد.
کلیدواژهها:
سبک مدیریت کلاس، تحلیل رفتگی شغلی، مدیریت زمان.
Thesis:
Investigating the relationship between classroom management style and job burnout with the mediation of time management in multi-level teachers in Khoshab city in the academic year 2025
This study was conducted with the aim of investigating the relationship between classroom management style and job burnout with the mediation of time management in multi-grade teachers in Khushab city in the academic year 2025. This study is a post-event correlational applied research in terms of research type and purpose. The statistical population of the present study consisted of all multi-grade teachers in Khushab city elementary schools, 42 people. Of these, and due to the availability of all teachers, the statistical sample was formed by the whole number method and the Wolfgang and Glickman (1986) classroom management styles questionnaire, the MBI job burnout questionnaire, and the Quinn et al. (1990) time management questionnaire were distributed among them. In this study, data were analyzed using SPSS 28 and PLS software. Inferential and descriptive statistics as well as structural equations were used by Smart PLS to analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and standard deviation of the variables, and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to examine the normality of the research variables and Pearson and Spearman's assumptions. Based on the research findings, it was determined that the indirect effect of classroom management style on job burnout was significant, considering time management as a mediator, and considering that the significance level related to the indirect effect was less than 0.05, therefore, considering the information collected, the indirect effect of classroom management style on job burnout was significant, considering time management as a mediator variable. Therefore, the main hypothesis of the study that "time management mediates the relationship between classroom management style and job burnout of multi-level teachers in Khushab city in the academic year 1403-1404" is confirmed with a confidence level of 0.95.
Keywords:
classroom management style, job burnout, time management