دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

حدیثه شکیبای احسان اباد، ۱۴۰۴

اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر پیوند والدینی و جرأتمندی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر پیوند والدینی و جرأتمندی دانش¬آموزان دختر پایه پتجم ابتدایی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدرسه برادران شهید نظری شهر قوچان در سال 1403-1404 بود. از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس و داوطلبانه و براساس نمرات پرسشنامه پیوند والدینی (پارکر، توپلینگ و براون، 1979) و پرسشنامه جرأتمندی (گمبریل و ریجی، ????) در پیش‌تست، 30 نفر که دارای ملاک‌های ورود و خروج بودند نمونه آماری را تشکیل دادند. این 30 نفر به طور تصادفی در ? گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری مثبت را دریافت کرد و گروه کنترل که در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور تحلیل داده‌های این پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به طور معناداری منجر به بهبود پیوند والدینی (مراقبت- کنترل) و افزایش جرأتمندی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی می¬شود (01/0p<). در نتیجه می¬توان گفت آموزش فرزندپروری مثبت رویکرد مناسبی جهت افزایش پیوند والدینی و جرأتمندی دانش¬آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی می¬باشد.

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی : آموزش فرزندپروری مثبت، پیوند والدینی، جرأتمندی، دانش‌آموزان

Thesis:

The effectiveness of positive parenting training on parental bonding and assertiveness of fifth grade female students

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of positive parenting training on parental bonding and assertiveness of female students in Patjem Elementary School. The statistical population of this study included all female students in the fifth grade of elementary school at Shahid Nazari Brothers School in Quchan in 1403-1404. From the statistical population, using the available and voluntary sampling method and based on the scores of the Parental Bonding Questionnaire (Parker, Topling, & Brown, 1979) and the Assertiveness Questionnaire (Gambrill and Ritchie, 1975) in the pre-test, 30 people who met the inclusion and exclusion criteria formed the statistical sample. These 30 people were randomly selected into two groups of 15 people, experimental and control, where the experimental group received positive parenting training and the control group was placed on the waiting list. Descriptive statistics (mean and variance) and inferential statistics (analysis of covariance) were used to analyze the data of significantly improved parental bonding (care-control) and increased assertiveness in fifth grade female elementary school students (p<0.01). As a result, it can be said that positive parenting training is an appropriate approach to increase parental bonding and assertiveness in fifth grade female elementary school students.this study. The results of the study showed that positive parenting training

Keywords: Keywords: positive parenting training, parental bonding, assertiveness, students