محبوبه ابویسانی، ۱۴۰۴
رابطه اضطراب اجتماعی با دل زدگی تحصیلی با نقش میانجی تکانش گری در دانش اموزان دوره اول ابتدایی شهرستان جغتای در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴
این پژوهش با هدف رابطه اضطراب اجتماعی بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی تکانشگری در دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی شهرستان جغتای در سال تحصیلی 04-1403 صورت گرفت. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دوره اول ابتدایی (اول- دوم و سوم) شهر جغتای به تعداد 262 نفر بودند که با توجه به جدول مورگان 152 نفر از این دانش آموزان بصورت تصادفی طبقه ای نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس دلزدگی تحصیلی (پکران، گوئتز و پری، 2002)، پرسشنام? اضطراب اجتماعی کانر، داویدسون، چرچیل، شروود، فوآ و وسلر (2000) و پرسشنامه تکانشگری بارات و همکاران؛(2004) بود. تجزیه و تحلیل داده¬ها به روش آمار توصیفی(میانگین و درصد) و استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد یعنی جهت آزمون فرضیه¬های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید و برای تحلیل داده¬ها از نرم افزار spss نسخه 28 استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مسیر مستقیم مولفه های پژوهش با توجه به سطح معناداری 000/0 که کمتر از 01/0 است با 99% اطمینان معنادار است و به عبارتی نقش میانجی تکانشگری در رابطه اضطراب اجتماعی با دلزدگی تحصیلی دانش آموزان تایید میگردد. این رابطه مثبت و مستقیم می باشد.
کلیدواژهها:
اضطراب اجتماعی
Thesis:
The relationship between social anxiety by academic boredom with the mediating role of impulsivity in first-year elementary school students in Chaghatai County in the academic year 2024-25.
This study aimed to investigate the relationship between social anxiety and academic burnout with the mediating role of impulsivity in first-year elementary school students in Joghatai city in the academic year 1403-04. This study is applied, descriptive and correlational. The population of the present study was all first-year elementary school students (first-second and third) in Joghatai city, 262 people, of which 152 of these students formed a random stratified statistical sample according to the Morgan table. The data collection tools included the Academic Burnout Scale (Pekran, Goetz, & Perry, 2002), the Connor, Davidson, Churchill, Sherwood, Foa, & Wessler Social Anxiety Questionnaire (2000), and the Barratt et al. Impulsivity Questionnaire (2004). Data analysis was performed using descriptive statistics (mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation and multiple regression), meaning that Pearson correlation coefficient and multiple regression tests were used to test the research hypotheses, and SPSS software version 28 was used to analyze the data. The results showed that the direct path effect of the research components was significant with a significance level of 0.000, which is less than 0.01, with 99% confidence, and in other words, the mediating role of impulsivity in the relationship between social anxiety and academic burnout of students is confirmed. This relationship is positive and direct.
Keywords:
Social anxiety