مرتضی مدیربرزل اباد، ۱۴۰۴
واکاوی نیازهای تحصیلی نسل زد در خصوص انتخاب مطلوب رشتهی دانشگاهی و ارائهی راهکار مناسب
هدف از انجام تحقیق حاضر، واکاوی نیازهای تحصیلی نسل زد در خصوص انتخاب مطلوب رشتهی دانشگاهی و ارائهی
راهکار منا سب بود. این پژوهش به شیوه کیفی )تحلیلی – ا ستنتاجی( انجام شده ا ست. این پژوهش از نوع پژوهشهای
کیفی و از نوع پدیدارشناسی است.. جامعهی آماری پژوهش حاضر کلّیهی دانشآموزان منطقه 6 آموزشی شهر مشهد می
باشدد که با اسدتفاده از روو ن ونه یری ن ری انتخاب شدده اند. روو ن ونه یری پژوهش حاضدر ن ونه یری هدف ند
لوله برفی یا شبکهای ا ست. تعداد ن ونه را ا شباع اطالعاتی تعیین کرد. در پژوهش کنونی تعداد ن ونه های انتخاب شده
برابر20 نفر از دانشآموزان ن سل z بودند. در این تحقیق از م صاحبه چهره به چهره ع یق با سواالت باز- پا سخ ا ستفاده
شده است. هر مصاحبه حدودا -30 50 دقیقه زمان برده است. برای انجام برداشت های دقیق تر از دید اه های مطرح شده
توسط مشارکت کنند ان، مصاحبه ها پس از ضبط شدن بالفاصله مورد تجزیه و تحلیل اولیه قرار رفته و فتگوها مرور
شده ا ست. نتایج بهد ست آمده حاکی از آن ا ست که از دید اه دانشآموزان چالشهای برآمده از امتحان نهایی در انتخاب
رشته مطلوب دانشگاهی در 2 مقولهی اصلی که عبارتند از ایجاد پیچید ی و ضرورت و 10 مقولهی فرعی جای می یرند.
ه چنین از دید اه دانشآموزان چالشهای برآمده از کنکور در انتخاب رشدته مطلوب دانشدگاهی در 3 مقولهی اصدلی که
عبارتنداز: امنیت و سددالمت کنکور، محیط آموزشددی و شددرایط مداخله ر و 10 مقولهی فرعی قرار می یرند. ه چنین از
دید اه دانشآموزان نسل z خألهای آموزشی آنان در راستای انتخاب مطلوب رشتهی دانشگاهی در
5 مقوله اصلی که عبارتند از: مشاوره و هدایت تحصیلی، ابعاد اجت اعی، امنیت و سالمت کنکور، ه راستایی ن ام آموزو
و پرورو با آموزوعالی، سوابق سؤاالت استاندارد و اجرای قانون و 9 مقوله فرعی طبقهبندی شد
کلیدواژهها:
کلمات کلیدی: نسل z، نیازهای آموزشی، انتخاب رشته مطلوب دانشگاهی، ارائه راهکار.
Thesis:
Analyzing the educational needs of Nesl Zed regarding the optimal choice of academic field and providing a suitable solution
The aim of the present study was to analyze the educational needs of
Generation Z regarding the desired choice of university major and to provide
an appropriate solution. This study was conducted in a qualitative (analyticalinferential) manner. This study is a qualitative research and phenomenological
type. The statistical population of the present study is all students of the 6th
educational district of Mashhad, who were selected using the theoretical
sampling method. The sampling method of the present study is purposive
snowball or network sampling. The number of samples was determined by
information saturation. In the current study, the number of selected samples
was 20 Generation Z students. In-depth face-to-face interviews with openended questions were used in this study. Each interview took approximately
30-50 minutes. In order to make more accurate impressions of the views
expressed by the participants, the interviews were immediately analyzed after
being recorded and the conversations were reviewed. The results indicate that
from the students' perspective, the challenges arising from the final exam in
choosing the desired university major fall into 2 main categories, which are
complexity and necessity, and 10 subcategories. Also, from the students'
perspective, the challenges arising from the entrance exam in choosing the
desired university major fall into 3 main categories, which are: security and
safety of the entrance exam, educational environment and interfering
conditions, and 10 subcategories. Also, from the perspective of Generation Z
students, their educational gaps in choosing the desired university major were
classified into 5 main categories, which are: academic counseling and
guidance, social dimensions, security and safety of the entrance exam,
alignment of the education system with higher education, standard question
records, and law enforcement, and 9 subcategories
Keywords:
Keywords: Generation Z, educational needs, choosing the desired university major, providing a solution