مهسا بهمن صفار، ۱۴۰۳
سنتزپژوهی مطالعات سواد زیست محیطی در برنامه درسی مقطع ابتدایی ایران مبتنی بر توسعه دانش نگرش و رفتار زیست محیطی دانش آموزان
هدف این پژوهش سنتزپژوهی مطالعات سواد زیست محیطی در برنامه درسی مقط ع ابت دا یی ای ران مبتن ی ب ر
توسعه دانش، نگرش و رفتار زیست محیطی دانش آموزان می باش د. روش تحقی ق ای ن پ ژوهش کیف ی ب ود.
پژوهش حاضر از نوع هدف بنیادی کاربردی، رویکرد به کار گرفته شد کیفی و از نوع سنتز پژوه ی و راهب رد
مورداستفاد فراترکیب است که با انجام تحلیل محتوای استقرایی و سپس فراترکیب از تحلیل های انج ام ش د
همرا است. در این تحقیق مقوالت و مضامین اصلی استخراج و بعد از کدگ اری و انتخ اب مق والت اص لی،
ترکیبی از این مقوالت انجام شد که منجر به طراحی یک چهارچوب مفهومی در حوز سواد زیست محیط ی در
برنامه درسی گردید. جامعه آماری این پژوهش، به پژوهش های مرتبط با سواد زیست محیطی و آموزش محیط
زیست در داخل کشور مربوط شد که در باز زمانی 1391 الی 1412 منتشر شد اند. بر این اساس جامعه آماری
پژوهش، شامل کلیه پژوهش های چاپ شد در مجالت علمی پژوهشی معتبر داخلی، پایان نامه ها و طرح های
پژوهشی بود. این بانک های اطالعاتی شامل مرکز اسناد و مدارک علمی ایران، پایگا جهاد دانش گاهی کش ور،
سایت خصوصی بانک مجالت ایران، پایگا مجالت تخصصی نور و جویشگر فارسی علم نت خواهد بود.برای
انتخاب پژوهش های اولیه با استفاد از چارچوب نمونه گیری باال، ابتدا با مرور پیشینه پژوهشی، کلید واژ های
معتبری به منظور استفاد در جست وجوی پژوهش های اولیه تعیین شد. پس از مش خ ش دن کلی دواژ ه ا
برای انتخاب پژوهش های اولیه بر اساس یک سری مالک های ورود و خروج، پژوهش های مورد نظر انتخاب
شد. در بخش سنتزپژوهی، دانش حاص ل از روش س نتزپژوهی ب ر اس اس مراح ل روش س نتزپژوهی از نظ ر
روبرتس به دست خواهد آمد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرف ت و از ن رم اف زار 2020 Maxqda اس تفاد
شد.نتایج نشان داد که الگوی جامع سواد زیست محیطی مبتنی بر توسعه دانش، نگرش و رفتار زیس ت محیط ی دانش آموزان تاثیر دارد .
کلیدواژهها:
واژههای کلیدی: سنتزپژوهی، سواد زیست محیطی، برنامه درسی، توسعه دانش، نگرش و رفتار زیست محیطی، انرژی، پسماند، تغییرات اقلیمی، آلودگی محیط زیست
Thesis:
Synthesis of environmental literacy studies in Iran's primary school curriculum based on the development of students' environmental knowledge, attitude and behavior
The aim of this research is to synthesize studies of environmental literacy in the Iranian
elementary school curriculum based on the development of students' environmental
knowledge, attitude, and behavior. The research method of this research was qualitative. The
present research has a fundamentally applied objective, a qualitative approach, and a metasynthesis research strategy, which is accompanied by inductive content analysis and then a
meta-synthesis of the analyses performed. In this research, the main categories and themes
were extracted, and after coding and selecting the main categories, a combination of these
categories was carried out, which led to the design of a conceptual framework in the field of
environmental literacy in the curriculum. The statistical population of this research was related
to research related to environmental literacy and environmental education in the country that
was published in the period from 2012 to 2014. Accordingly, the statistical population of the
research included all research published in reputable domestic scientific research journals,
theses, and research projects. These databases will include the Iranian Scientific Documents
Center, the National Academic Jihad website, the private website of the Iranian Journals Bank,
the Noor specialized journals website, and the Persian Searcher Alamnet. To select primary
research using the above sampling framework, first, by reviewing the research background,
valid keywords were determined to be used in searching for primary research. After
determining the keywords for selecting primary research based on a series of entry and exit
criteria, the desired research was selected. In the synthesis research section, the knowledge
obtained from the synthesis research method will be obtained based on the stages of the
synthesis research method according to Roberts and analyzed, and Maxqda 2020 software was
used. The results showed that the comprehensive environmental literacy model is based on the
development of students' environmental knowledge, attitude, and behavior.
Keywords:
Keywords: Synthesis study, environmental literacy, curriculum, knowledge development, environmental attitude and behavior, energy, waste, climate change, environmental pollution