دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سمیرا صانعی باغانی، ۱۴۰۳

بررسی رابطه حافظه فعال با خلاقیت شناختی و هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار در سال ۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رابطه ی بین حافظه فعال با خلاقیت شناختی و هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار به اجرا درآمد. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها، از شاخه مطالعات میدانی به شمار می‌آید و با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته ¬است. به منظور اجرای پژوهش پس از تدوین و روایی ظاهری پرسشنامه ، پرسشنامه به صورت تصادفی ساده در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سبزوار توزیع شد. برای سنجش متغیرهای پژوهش، سه پرسشنامه استاندارد حافظ? فعّال دانیمن و کارپنتر (1980)، پرسشنامه استاندارد خلاقیت شناختی عابدی (1372) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. روایی محتوایی هرسه پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت آموزشی مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه ها قبلا سنجیده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های پرسشنامه در بخش آمار توصیفی شاخص های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودار‌های آماری و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون¬های k-s برای بررسی نرمال بودن قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که بر اساس نتایج تحلیل داده ها هر سه فرضیه برقرار بوده و طبق گزارش جداول فوق بین حافظه فعال، خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی رابطه ی معناداری وجود دارد، بر این اساس که می توان گفت حافظه فعال با خلاقیت شناختی رابطه ی مثبت و مستقیم وجود دارد، اما بین حافظه فعال و خلاقیت هیجانی رابطه ی منفی و بلعکس وجود دارد.

کلیدواژه‌ها: حافظه فعال - خلاقیت شناختی - خلاقیت هیجانی

Thesis:

Investigating the relationship between working memory and cognitive and emotional creativity among female high school students in Sabzevar city in 2024

The present study was conducted with the aim of predicting the relationship between working memory and cognitive and emotional creativity of female students in the first secondary school of Sabzevar. The present study is an applied research in terms of its purpose and a field study in terms of its data collection method, and was conducted using a survey method. In order to conduct the research, after the questionnaire was developed and validated, the questionnaire was distributed randomly among female students in the first secondary school of Sabzevar. To measure the research variables, three standard questionnaires for working memory by Daniman and Carpenter (1980), the standard questionnaire for cognitive creativity by Abedi (1993), and the standard questionnaire for emotional creativity by Avril (1999) were used. The content validity of all three questionnaires has been confirmed by a number of experts and specialists in educational management, and the reliability of the questionnaires has been previously measured. In order to analyze the questionnaire data, statistical indicators such as frequency, mean, standard deviation, statistical tables and graphs were used in the descriptive statistics section, and in the inferential statistics section, Pearson correlation tests, regression analysis, and k-s tests were used to examine normality. The research findings showed that based on the results of data analysis, all three hypotheses were valid, and according to the above tables, there is a significant relationship between working memory, cognitive creativity, and emotional creativity. Accordingly, it can be said that working memory has a positive and direct relationship with cognitive creativity, but there is a negative and vice versa relationship between working memory and emotional creativity.

Keywords: Working memory - Cognitive creativity - Emotional creativity