علی پارسانژاد، ۱۴۰۳
شناسایی عوامل موثر بر هوشمند سازی فرایندهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مدل دیویس
هدف از انجام پژوهش شنناسنایی عوامل مؤثر بر هوشنمندسنازی فرایندهای آموزشنی دانشنگاه آزاد اسنالمی
براسناس مدل دیویس بود. با توجه به ماهیت موضنوع و برای دسنتیابی به فهم عمیقتر و در نهایت امکان یک
تحلیل معتبرتر، این پژوهش به شنننیوه کیفی )تحلیلی – اسنننتنتاجی( انجام شنننده اسنننت. این پژوهش از نوع
پژوهشهای کیفی و از نوع پدیدار شنا سی ا ست. جامعهی آماری پژوهش حا ضر کلّیهی شامل کلیهی ا ساتید
دان شگاه آزاد ا سالمی سبزوار در سال تح صیلی 1403-1402 با شد که با ا ستفاده از روش نمونه گیری نظری
انتخاب شنده اند. روش نمونهگیری پژوهش حاضنر نمونهگیری هدفمند گلوله برفی یا شنبکهای اسنت. تعداد
نمونه را اشننباع اطالعاتی تعیین کرد. در پژوهش کنونی تعداد نمونه های انتخاب شننده برابر20 نفر از اسنناتید
بودند. در این تحقیق از مصنناحبه چهره به چهره عمیق با سننواالت باز- پاسننخ از اسنناتید رشننته های مختلف
استفاده شده است. مدت زمان انجام مصاحبه بین 30 تا 50 دقیقه بود. در مرحله پژوهش کیفی جهت تجزیه و
تحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا ا ستفاده شده ا ست. نتایج ن شان داد شنا سایی عوامل مؤثر بر هو شمند
سازی فرایندهای آموز شی دان شگاه آزاد ا سالمی با ا ستفاده از کدگذاری محوری در 5 درون مایه ا صلی شامل
مواد یاددهی و یادگیری با 11 درونمایه فرعی، فرایندها با 10 درونمایه فرعی ، کاربران با 6 درونمایه فرعی،
فناوری با 12 درونمایه فرعی و سواد دیجیتال با 4 درونمایه فرعی قرار گرفتند.
کلیدواژهها:
واژگان کلیدی: هوشمندسازی، فرایندهای آموزشی، دانشگاه آزاد اسالمی، مدل دیویس
Thesis:
Identifying the effective factors on the intelligentization of educational processes of Islamic Azad University based on the Davis model
The aim of the research was to identify the factors affecting the intelligentization of the
educational processes of Islamic Azad University based on the Davis model. Given the nature
of the subject and to achieve a deeper understanding and ultimately the possibility of a more
valid analysis, this research was conducted in a qualitative (analytical-deductive) manner.
This research is a qualitative research and phenomenological type. The statistical population
of the present study is all professors of Islamic Azad University of Sabzevar in the academic
year 1402-1403, who were selected using the theoretical sampling method. The sampling
method of the present study is purposive snowball or network sampling. The number of
samples was determined by information saturation. In the current study, the number of
selected samples was 20 professors. In this study, in-depth face-to-face interviews with openended questions from professors of different disciplines were used. The duration of the
interview was between 30 and 50 minutes. In the qualitative research stage, Max Quda
software was used to analyze the data. The results showed that the identification of factors
affecting the intelligentization of educational processes at Islamic Azad University using
axial coding was placed in 5 main themes including teaching and learning materials with 11
sub-themes, processes with 10 sub-themes, users with 6 sub-themes, technology with 12 subthemes, and digital literacy with 4 sub-themes.
Keywords:
Keywords: Intelligentization, Educational processes, Islamic Azad University, Davis model.