فرزانه امینیان، ۱۴۰۳
رابطه عملکرد تأملی و تابآوری مادران دانشآموزان دورهی ابتدایی ناحیهی ۴ مشهد با میانجیگری تنظیم هیجانی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عملکرد تأملی و تابآوری مادران دانشآموزان دورهی¬ ابتدایی ناحیهی 4 مشهد با میانجیگری تنظیم هیجانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را مادران دانشآموزان دورهی ابتدایی ناحیهی 4 شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 92052 نفر تشکیل دادند که از این تعداد 384 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش خوشه¬ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عملکرد تأملی مادرانه لویتن و همکاران (2017)، پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (2003) و پرسشنامه تنظیم¬شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) بود. برای تحلیل دادهها، از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. با استفاده از نرمافزار تجزیه و تحلیل دادههای آماری (SPSS) نسخه 24 به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. برای بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS بهره برده شده است. نتایج نشان داد که بین عملکرد تأملی و تابآوری مادران دانشآموزان دورهی¬ ابتدایی ناحیهی¬ی 4 مشهد رابطه معنیدار وجود دارد. بین عملکرد تأملی با تنظیم هیجانی مادران دانشآموزان دورهی¬ ابتدایی ناحیهی 4 مشهد رابطه معنیداری وجود داشت و همجنین بین تنظیم هیجانی با تابآوری مادران دانشآموزان دورهی ابتدایی ناحیهی 4 مشهد ارتباط معناداری یافت شد.
کلیدواژهها:
عملکرد تأملی مادرانه، تابآوری، تنظیمشناختی هیجان، مادران، دانشآموزان
Thesis:
The relationship between reflective function and Resilience of mothers of primary school students district four of Mashhad with the mediation of emotional regulation
The aim of the present study was to investigate the relationship between reflective performance and resilience of mothers of primary school students in the 4th district of Mashhad with the mediation of emotional regulation. The current research is an applied research in terms of its purpose; And in terms of the research method, it is a description of the correlation type. The research population consists of 92,052 mothers of primary school students in the 4th district of Mashhad in the academic year 1401-1402, of which 384 are selected using the Morgan table and cluster method. . The data collection tool is the Maternal Reflection Function Questionnaire (RF) by Leviten et al. (2017), the Resilience Questionnaire by Connor and Davidson (2003) and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire by Garnevsky et al. (2001). For data analysis, statistical methods of Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were used. Data analysis was done using SPSS version 24 statistical data analysis software. Structural equation method using PLS software has been used to check and analyze research hypotheses. The results showed that there is a significant relationship between reflective performance and resilience of mothers of primary school students in the 4th district of Mashhad. There is a significant relationship between reflective performance and emotional regulation of mothers of primary school students in the 4th district of Mashhad, and there is also a significant relationship between emotional regulation and resilience of mothers of primary school students in the 4th district of Mashhad.
Keywords:
maternal reflective performance, resilience, cognitive emotion regulation, mothers, students