دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

مرضیه سادات طباطبایی، ۱۴۰۳

اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه ۱ مشهد

چکیده هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه یک مشهد بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه را دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک مشهد تشکیل دادند، که 30 نفر از این دانش آموزان با روش نمونه‌ گیری خوشه‌ ای چند مرحله‌ ای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی تقسیم شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه حداکثر 60 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفت. جهت سنجش متغیرهای اصلی مدل از پرسشنامه های عزت‌نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه سازگاری اجتماعی ‌سینها‌ و‌ سینگ استفاده شد. پس از اعمال مداخله آزمایشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادها از نرم¬افزار spss ورژن 26 استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل‌ کوواریانس‌ نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی تأثیر داشته است و نمره عزت نفس و سازگاری اجتماعی پس از پایان یافتن دوره آموزش مهارت اجتماعی بهبود پیدا کرد. واژگان کلیدی: آموزش مهارت های اجتماعی، عزت نفس، سازگاری اجتماعی

کلیدواژه‌ها: واژگان کلیدی: آموزش مهارت های اجتماعی، عزت نفس، سازگاری اجتماعی

Thesis:

The effectiveness of social skills training on self-esteem and social adjustment of sixth grade elementary school students in District one of Mashhad

Abstract The purpose of this study was to determine the effectiveness of social skills training on self-esteem and social adjustment of sixth grade elementary school students in District 1 of Mashhad. The present research method was a quasi-experimental design with a pre-test, post-test design with an unequal control group. The study population consisted of sixth grade elementary school female students in District 1 of Mashhad, of which 30 students were selected by simple random sampling method and divided into two experimental and control groups. The experimental group underwent social skills training in 8 sessions of maximum 60 minutes. The Cooper Smith Self-Esteem Questionnaire and the Sinha and Singh Social Adjustment Questionnaire were used to measure the main variables of the model. After applying the experimental intervention, both groups were post-tested. The results of the analysis of covariance test showed that social skills training had an effect on the self-esteem and social adjustment of sixth grade elementary school students, and the self-esteem and social adjustment scores improved after the end of the social skills training course. Key words: social skills training, self-esteem, social adjustment

Keywords: Key words: social skills training, self-esteem, social adjustment