مصیب واحدی، ۱۴۰۳
اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر بهزیستی روانشناختی، عملکرد تحصیلی و جهت گیری زندگی در دانش آموزان
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی
مشاوره گروهی فراشناختی بهزیستی روانشناختی دانش آموزان، تحصیلی
عملکرد و جهت گیری زندگی این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این تحقیق همه بودند
دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 03-1402 در
تعداد 1042 دانش آموز در پایه های هفتم، هشتم و نهم. از این تعداد 60 دانشجو بودند
به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، درتاج.
عملکرد تحصیلی (2013) و جهت گیری زندگی چانگ و همکاران. (1997) توزیع شدند
از بین آنها و پس از کسب نمره 30 نفر از بین کسانی که نمره را کسب کرده بودند انتخاب شدند
نمره کمتر و مشاوره گروهی فراشناختی بر روی آنها انجام شد. 30 نفر بعدی
آموزش ندیده اند. محتوای جلسات فراشناخت درمانی اجرا شد
با توجه به راهنمای درمان فراشناختی ولز (2009) برای افسردگی. در این تحقیق،
داده ها با استفاده از نرم افزار spss 28 تجزیه و تحلیل شد. از آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی و مقایسه میانگین ها از آمار توصیفی استفاده شد
انحراف معیار متغیرها در گروه کنترل و آزمایش و استنباطی
برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آمار و ارقام استفاده شد که شامل آزمون های k-s برای بررسی این فرضیه ها بود
نرمال بودن متغیرهای تحقیق، مفروضات کوواریانس و کوواریانس چند متغیره
تست ها بود. نتایج نشان داد که مشاوره گروهی فراشناختی باعث بهبود عملکرد شد
بهزیستی روانشناختی، عملکرد تحصیلی و جهت گیری زندگی دوره اول متوسطه
دانش آموزان مدارس شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1402-03.
کلیدواژهها:
کلیدواژگان: مشاوره گروهی فراشناختی، بهزیستی روانشناختی، تحصیلی عملکرد، جهت گیری زندگی
Thesis:
The effectiveness of metacognitive group counseling on psychological well-being, academic performance and life orientation in students
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of
metacognitive group counseling on students' psychological well-being, academic
performance and life orientation. This research was a semi-experimental type using a pretest-post-test design with a control group. The statistical population in this research was all
the first high school students of Sabzevar city in the academic year of 1402-03, in the
number of 1042 students in the seventh, eighth and ninth grades. Of these, 60 students were
randomly selected and the psychological well-being questionnaires of Rief (1989), Dartaj's
academic performance (2013) and life orientation of Chang et al. (1997) were distributed
among them and after the score 30 people were selected from those who had obtained a
lower score and metacognitive group counseling was performed on them. The next 30 people
did not receive training. The content of metacognitive therapy sessions was implemented
according to Wells (2009) metacognitive therapy manual for depression. In this research,
data was analyzed using spss 28 software. Inferential and descriptive statistics were used to
analyze the data. Descriptive statistics were used to examine and compare the mean and
standard deviation of the variables in the control and experimental groups, and inferential
statistics were used to analyze the research hypotheses, which included k-s tests to check the
normality of the research variables, covariance assumptions, and multivariate covariance
tests. Was. The results showed that metacognitive group counseling improved the
psychological well-being, academic performance and life orientation of the first secondary
school students of Sabzevar city in the academic year of 1402-03n
Keywords:
. Keywords: metacognitive group counseling, psychological well-being, academic performance, life orientatio