دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

سارا برغمدی، ۱۴۰۳

بررسی ارتباط بین سبکهای یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر سبزوار

هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سبک های یادگیری و ویژگی‌های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر سبزوار بود. این پژوهش با توجه به هدف و کاربرد از نوع پژوهش بنیادی بوده است. همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهرسبزوار بودند. تعداد این دانش آموزان به تعداد 5302 نفر بودند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 380 نفر بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و پرسشنامه های سبک های یادگیری وارک (2009)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران(1999) و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (1990) بین آنها پخش شد. برای تجزیه وتحلیل داده¬ها از آزمون رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده شد. روش تجزیه وتحلیل از نرم افزار spss نسخه 28 صورت گرفت. نتایج نشان داد، بین سبک های یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. بین ویژگی های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان در کل رابطه مثبت وجود داشت و در نهایت بین سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان سبزوار بصورت کلی رابطه معنادار مثبتی وجود داشت.

کلیدواژه‌ها: کلمات کلیدی: سبکهای یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی، خودکارآمدی تحصیلی

Thesis:

Investigating the relationship between learning styles and personality traits with academic self-efficacy of secondary school students in Sabzevar city

The purpose of this research was to investigate the relationship between learning styles and personality traits with academic self-efficacy of second secondary students in Sabzevar city. According to the purpose and application, this research is of the fundamental research type. Also, the descriptive research method is correlation type. The statistical population in this research was all secondary school students of Sebzvar city. The number of these students in 10th, 11th and 12th grades is 5302. A statistical sample of 380 people was randomly selected based on Morgan's table and Wark's (2009) learning style questionnaire, Morgan et al.'s (1999) academic self-efficacy questionnaire, and Costa and McCree's (1990) five-factor personality questionnaire were distributed among them. Inferential and descriptive statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to check the mean and standard deviation of the research variables and inferential statistics were used to analyze the research hypotheses, which included Kolmogorov-Smirnov tests to check the normality of the research variables, regression test and Pearson correlation. The analysis method was done using spss software version 28. The results showed that there was no significant relationship between learning styles (movement-movement, listening, reading-writing and visual) with students' academic self-efficacy. There was a relationship between personality traits (neuroticism, extroversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness) with students' academic self-efficacy, and finally, there was a significant relationship between learning styles and personality traits with academic self-efficacy of the second secondary students of Sabzevar city. There was a positive. Keywords: learning styles, personality traits, academic self-efficacy.

Keywords: Keywords: learning styles, personality traits, academic self-efficacy