لیلا کریم پورتیتکانلو، ۱۴۰۳
پیش بینی اختلال بدریخت انگاری بدن بر اساس تحمل پریشانی، توجه متمرکز بر خود و سبکهای پردازش هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر مشهد
اختلال بدریخت ¬انگاری بدن، تأثیرات مخربی بر پیشبرد اهداف تحصیلی و فعالیت¬های سازنده در زندگی نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اختلال بدریخت انگاری بدن بر اساس تحمل پریشانی، توجه متمرکز بر خود و سبکهای پردازش هیجانی در دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش را تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال 1403 تشکیل دادند که تعدادشان 4153 نفر بود که از این بین 351 نفر بر اساس فرمول کوکران نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهایی که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفتند عبارتاند از: مقیاس اصلاح شده وسواس فکری عملی یل- براون برای اختلال بدشکلی بدن (فیلیپس، هولاندر، راسموسن و آرونوویتز، 1997)، مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005)، پرسشنامه کانون توجه (وودی، چامبلس و گلس، 1997) و مقیاس پردازش اطلاعات هیجانی (باکر، توماس، توماس و اونز، 2007). برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS (نسخه 24) و شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) استفاده گردید. نتایج نشان داد متغیرهای تحمل پریشانی (007/0=p و 446/0- =?)، توجه متمرکز بر خود (029/0=p و 32/0=?)، و سبکهای پردازش هیجانی (005/0=p و 4/0=?) پیش بینی کننده اختلال بدریخت انگاری بدن هستند. همچنین متغیرهای پیش بین پژوهش قادر به پیش بینی 76 درصد از واریانس متغیر ملاک در شرکت کنندگان بودند. با توجه به نقش تحمل پریشانی، توجه متمرکز بر خود و سبکهای پردازش هیجانی در پیش بینی اختلال بدریخت انگاری بدن، به مشاوران مدارس توصیه میشود دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی در زمینهی بهبود تحمل پریشانی، توجه متمرکز بر خود و سبکهای پردازش هیجانی برای دانش آموزان و والدین ایشان برگزار نمایند.
کلیدواژهها:
اختلال بدریخت انگاری بدن، تحمل پریشانی، توجه متمرکز بر خود، سبکهای پردازش هیجانی، دانش آموزان
Thesis:
Predicting body dysmorphic disorder based on distress tolerance٫ self-focused attention and emotional processing styles in secondary high school female students of Mashhad city
Body dysmorphic disorder can have detrimental effects on academic achievement and constructive activities in the lives of adolescents. The aim of this study was to predict body dysmorphic disorder based on distress tolerance, self-focused attention and emotional processing styles in secondary high school female students. The design of the present study is descriptive-correlational. The population of the study was included all secondary high school female students in the Mashhad city in 2024 which numbered 351 student re selected based on the Cochran formula by multistage cluster random sampling method. The measures that have been used in the current study are: Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale Modified for BDD (Phillips, Hollander, Rasmussen & Aronowitz, 1997), Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher, 2005), Focus of Attention Questionnaire (Woody, Chambless, & Glass, 1997) and emotional processing scale (Baker, Thomas, Thomas & Owens, 2007). For data analysis, SPSS software (23 version) and descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple linear regression) were used. The results showed that the variables of distress tolerance (p = 0.007 and ?= -0.446), self-focused attention (p= 0.029 and ?=0.32), and emotional processing styles (p=0.005 and ?=0.4) can predict body deformity disorder. Also, the predictor variables of the research were able to predict 76% of the variance of the criterion variable in participants. Considering the role of distress tolerance, self-focused attention and emotional processing styles in predicting body dysmorphic disorder, school psychologists are recommended to hold training courses and specialized workshops in the field of improving distress tolerance, self-focused attention and emotional processing styles for Students and their parents.
Keywords:
body dysmorphic disorder, distress tolerance, self-focused attention, emotional processing styles, s