ریحانه عشقی، ۱۴۰۳
رابطه اضطراب اجتماعی و انعطاف پذیری روانشناختی با نارسایی هیجانی دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان شهر نیشابور
این پژوهش با هدف بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و انعطاف پذیری روانشناختی با نارسایی هیجانی دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان شهر نیشابور است امعه آماری و با توجه به محدودیتهای موجود حجم نمونه ??? نفر تعیین گردید در این پژوهش از سه پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک(????)، انعطاف پذیری روانشناختی دنیس و واندروال (????) و نارسایی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (????) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد به جهت تحلیل دادهها از نرمافزار spss نسخه ?? استفاده گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که نارسایی هیجانی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری نداشته است ولی نارسایی هیجانی با انعطاف پذیری روانشناختی رابطه منفی معناداری دارد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و انعطاف پذیری روانشناختی با نارسایی هیجانی دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان شهر نیشابور است امعه آماری و با توجه به محدودیتهای موجود حجم نمونه ??? نفر تعیین گردید در این پژوهش از سه پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک(????)، انعطاف پذیری روانشناختی دنیس و واندروال (????) و نارسایی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور (????) به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد به جهت تحلیل دادهها از نرمافزار spss نسخه ?? استفاده گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که نارسایی هیجانی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری نداشته است ولی نارسایی هیجانی با انعطاف پذیری روانشناختی رابطه منفی معناداری دارد.
کلیدواژهها:
اضطراب اجتماعی، انعطاف پذیری روانشناختی، نارسایی هیجانی
Thesis:
The relationship between social anxiety and psychological flexibility with alexithymia in first-year female students of Neishabur high school
This research aims to investigate the relationship between social anxiety and psychological flexibility with emotional deficiency of female students of the first year of high school in Neyshabur city. It is a statistical method and according to the existing limitations, the sample size was determined to be 131 people. In this research, three questionnaires of social anxiety of Jarabek (1996), psychological flexibility of Dennis and Vanderwaal (2010) and emotional dysfunction of Bagby, Parker and Taylor (1994) were used as research tools. SPSS version 27 software was used for data analysis. The results of data analysis showed that emotional inadequacy had no significant relationship with social anxiety, but This research aims to investigate the relationship between social anxiety and psychological flexibility with emotional deficiency of female students of the first year of high school in Neyshabur city. It is a statistical method and according to the existing limitations, the sample size was determined to be 131 people. In this research, three questionnaires of social anxiety of Jarabek (1996), psychological flexibility of Dennis and Vanderwaal (2010) and emotional dysfunction of Bagby, Parker and Taylor (1994) were used as research tools. SPSS version 27 software was used for data analysis. The results of data analysis showed that emotional inadequacy had no significant relationship with social anxiety, but emotional inadequacy had a significant negative relationship with psychological flexibility.emotional inadequacy had a significant negative relationship with psychological flexibility.
Keywords:
social anxiety, psychological flexibility, emotional failure