دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

فهیمه فلاحی فر، ۱۴۰۳

تأثیر برجسته‌سازی متن مربی و برجسته‌سازی متن زبان‌آموز بر درک مطلب زبان‌آموزان انگلیسی پیشرفته ایرانی

آموزش راهبردهای درک مطلب، مهارت های خواندن انگلیسی را بهبود می بخشد و یکی از این استراتژی ها برجسته کردن متن است. در این پژوهش محقق به دنبال بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای برجسته سازی متن بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی بود. برای این منظور، او 40 زبان آموز پیشرفته زبان انگلیسی را در دو کلاس انتخاب کرد. پس از اطمینان از همگن بودن آنها، یک آزمون درک مطلب انجام شد و نتایج تجزیه و تحلیل شد تا اطمینان حاصل شود که قبل از شروع آزمایش تفاوت معنی داری بین عملکرد آنها در مورد درک مطلب وجود ندارد. پس از اجرای راهبردهای برجسته سازی متن در هر دو گروه، توانایی درک مطلب زبان آموزان از طریق همین آزمون سنجیده شد. نتایج جمع‌آوری‌شده نشان داد که هر دو گروه برجسته‌سازی متن مربی و برجسته‌سازی متن یادگیرنده از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون پیشرفت مثبت و معناداری داشتند. همچنین، نتایج نشان داد که گروه برجسته‌سازی متن یادگیرنده در پس‌آزمون عملکرد بهتری از گروه برجسته‌سازی متن مربی داشتند. یافته های پژوهش حاضر می تواند برای معلمان زبان انگلیسی، زبان آموزان و توسعه دهندگان مطالب مفید باشد.

کلیدواژه‌ها: استراتژی های برجسته کردن متن، زبان آموزان پیشرفته زبان انگلیسی، درک مطلب

Thesis:

The Effect of Instructor Text Highlighting and Learner Text Highlighting on the Iranian Advanced EFL Learners’ Reading Comprehension

Teaching reading comprehension strategies improves English reading skills and one of those strategies is text-highlighting. In this study, the researcher sought to investigate the effects of using text-highlighting strategies on Iranian EFL learners’ reading comprehension. To this end, she selected 40 advanced English language learners in two classes. After making sure of their homogeneity, a reading comprehension test was administered and the results were analyzed to make sure that there was no significant difference between their performance regarding reading comprehension before commencing the experiment. After implementing the text-highlighting strategies in both groups, learners’ reading comprehension ability was measured through the same test. The results of gathered data revealed that both instructor text-highlighting and learner text-highlighting groups had a positive and significant improvement from the pretest to the posttest. Moreover, the results showed that learner text-highlighting group outperformed instructor text-highlighting group in the posttest. The findings of the present study can be fruitful for English teachers, learners and material developers.

Keywords: Text-highlighting strategies, advanced EFL learners, reading comprehension