دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

نرگس عابدی، ۱۴۰۳

عنوان فارسی پایان نامه: بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان بر سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان دخترانه ابتدایی اسفراین سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های دلبستگی با اشتیاق به مدرسه و عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 03-1402 به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی (پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل)، جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان اسفراین شامل 740 نفر که جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است حجم نمونه در این پژوهش شامل 60 نفر می باشد که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفره) و گروه کنترل (30 نفره) تقسیم شد و از دو پرسشنامه، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز(1999) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک(1984) و برای آموزش مدیریت زمان از پروتکل آموزشی مدیریت زمان بریان تریسی(2014) استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss-22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت زمان بر سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر ابتدایی شهرستان اسفراین اثربخش است. آموزش مدیریت زمان بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ابتدایی شهرستان اسفراین اثربخش است و آموزش مدیریت زمان بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر ابتدایی شهرستان اسفراین اثربخش است. در نتیجه دانش‌آموزانی که آموزش مدیریت زمان دریافت کرده‌اند شاهد افزایش در احساس خودکارآمدی و توانایی‌های تحصیلی خود می باشند و افزایش در خودکارآمدی منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب‌های مربوط به وظایف تحصیلی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها: سبک های دلبستگی، اشتیاق به مدرسه، عزت نفس، دانش آموزان، مقطع ابتدایی.

Thesis:

: Investigating the effectiveness of time management training on academic adaptation and selfefficacy of elementary school girls in Esfrain city٫ academic year ۱۴

The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between attachment styles, enthusiasm for school and self-esteem of elementary school students in Esfrain city in the academic year of 2023-24. This research is considered practical in terms of purpose. The method of this research is semi-experimental (pre-test - post-test with a control group), the statistical population includes all 6th grade female students of Esfrain city, including 740 people, and purposive sampling method was used for sampling, the sample size in this research includes 60 is a person who was randomly divided into two experimental groups (30 people) and a control group (30 people) and from two questionnaires, the Morgan-Jinks Academic Self-Efficacy Questionnaire (1999) and the Baker and Seriak Academic Adaptability Questionnaire (1984) and for Time management training was used from Brian Tracy's time management training protocol (2014). The research data analysis method was analyzed using spss-22 software and multivariate and univariate analysis of covariance test. The results showed that time management training is effective on academic adjustment and self-efficacy of elementary school girls in Esfrain city. Time management training is effective on the academic adjustment of primary school girl students of Esfrain city, and time management training is effective on the self-efficacy of primary school girl students of Esfrain city. As a result, students who have received time management training see an increase in their sense of self-efficacy and academic abilities, and an increase in self-efficacy will lead to improved academic performance and a decrease in anxiety related to academic tasks.

Keywords: attachment styles, enthusiasm for school, self-esteem, students, elementary school.