محدثه کرابی، ۱۴۰۳
پیش بینی کیفیت زندگی کاری براساس رفتارهای ارتقا دهنده سلامت و بهزیستی معنوی در معلمان مقطع ابتدایی شهرسبزوار
هدف این پژوهش پیش بینی کیفیت زندگی کاری بر اساس رفتار ارتقا دهنده سلامت و بهزیستی معنوی معلمان مقطع ابتدایی است. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان شاغل در مدارس ابتدایی شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1403-1402 میباشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای ساده استفاده شده و با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری 400 نفر میباشد. بر اساس فرمول کوکران تعداد 206 نفر از معلمان شاغل در مدارس ابتدایی به عنوان نمونه ی آماری تحقیق انتخاب شده اند. پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی محتوا مورد بررسی قرار گرفت که نتایج به دست آمده نشان از پایایی و روایی مورد قبول برای ابزارها داشت. یافته های تحقیق نشان داد که ضریب همبستگی رفتار ارتقا دهنده سلامت (0.59) و بهزیستی معنوی (0.41) با کیفیت زندگی کاری مثبت و معنادار است. نتایج رگرسیون نشان داد که رفتار ارتقا دهنده سلامت 54درصد و بهزیستی معنوی 50 درصد از تغییرات کیفیت زندگی کاری معلمان را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سبک زندگی ارتقادهنده سلامت و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی کاری معلمان ابتدایی رابطه مثبت قوی دارد و تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و بهزیستی معنوی پیش بینی کننده خوبی برای کیفیت زندگی می باشد.
کلیدواژهها:
کیفیت زندگی کاری، رفتارهای ارتقادهنده سلامت، بهزیستی معنوی، معلمان
Thesis:
Predicting the quality of working life based on behaviors that promote health and spiritual well-being among elementary school teachers in Sabzvar
The aim of this study is to predict the quality of working life based on the health promoting behavior of primary school teachers.The statistical population of the study included all female primary school teachers in Sabzevar in 1402-1403 (according to the report obtained from Sabzevar education 400 women). The research sample was determined based on the Cochran's formula of 206 people who were selected by available sampling method from this statistical population. The method of carrying out the current researchwas descriptive and the correlational research design was regression type.The reliability and validity of the tools were examined using Cronbach,s alpha coefficient and content validity, and the results showed that the reliability and validity of the tools were acceptable.The research findings showed that the correlation coefficient of health-promoting behavior (0.59) and well-being spirituality (0.41) is positive and significant wite the quality of working life.The regression results showed that health promoting behavior predicts 54% and spiritual well-being 50% of changes in the quality of working life of teachers.
The results showed that the lifestyle that promotes health and spiritual well-being has a strong positive relationship whit the quality of work life of elementary teachers,and the regression analysis showed that the variable of lifestyle that promotes health and spiritual well-being is good predictor for quality of life.
Keywords:
quality of working life , promoting behaviors health, spiritual well-being, primary school teachers