دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار - جستجو در پایان‌نامه‌ها

پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد: فریبا حیدری نژاد، ۱۴۰۳

چالش های انتقالی از دبیرستان به دانشگاه در خصوص ترفندهای یادگیری واژگان وکمیت واژگان : با تاکید برگونه زبان آموزان انگلیسی دبیرستان های دولتی وغیرانتفاعی در ایران

چکیده هدف از این مطالعه بررسی چالش های انتقالی زبان آموزان از دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی در استفاده از راهبردهای یادگیری و اندازه واژگان است. در مجموع 50 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار در رشته های علوم و انسانی در این پژوهش شرکت کردند. از این تعداد 30 نفر زن و 20 نفر مرد بودند. ابزار اندازه گیری اصلی این پژوهش، پرسشنامه و آزمون اندازه واژگان بود. هچنین برای آگاهی از نظرات شرکت کنندگان راجع به استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان واندازه واژگان ازابزار مصاحبه نیز استفاده شد و 10 نفر از دانشجویان انتخاب شدند که 5 نفر دختر و 5 نفر پسر بودند. حدود 20 تا 25 دقیقه طول کشید تا از هر شرکت کننده سؤالاتی در مورد اندازه واژگان وراهبردهای یادگیری واژگان پرسیده شد. نتایج نشان داد که بین اندازه واژگان وراهبردهای یادگیری واژگان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p<0/05, r=40) (p<0/05, r=70) یافته های این تحقیق می تواند برای زبان آموزان، معلمان و مولفان منابع درسی مفید باشد. همچنین در پایان برای تحقیقات بیشتر پیشنهاداتی ارائه شد

کلیدواژه‌ها: کلیدواژه ها: دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی، راهبردهای یادگیری واژگان ، چالش های انتقالی ، آزمون ان

M.A. Thesis:

Transitional Challenges from High School to University in Vocabulary Learning Strategies and Vocabulary Size: A Case of EFL Learners in Public and Non-profit High Schools in Iran

The purposes of this study were to examine the transitional challenges of language learners from public and non-profit high schools in vocabulary learning strategies and vocabulary size. To this end, 50 students of Sabzevar Azad University in the fields of Social Sciences and Humanities participated in this study. 30 those of were females and 20 were males. The instruments of this research were linguistic challenges questionnaires and a vocabulary size test. Besides, to draw learner's attitudes towards using vocabulary learning strategies, and vocabulary size and interviews were used. With 10 students (5males and 5females). It took around 20 to 25 minutes that each participant was asked questions about the vocabulary size and vocabulary learning strategies test. The results revealed that there was a positive and significant relationship between the vocabulary size test and the vocabulary learning strategy use (p<0/05, r=40) (p<0/05, r=70). The finding of this research can be fruitful for language learners, teachers and material developers. Some suggestions for further research were also recommended at the end.

Keywords: Keywords: Profit and non-profit high schools, vocabulary learning strategies, Transitional challenge