مریم ناصری کوشکی، ۱۴۰۳
رابطه ی سبکهای دلبستگی با اشتیاق به مدرسه و عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین
عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد:
بررسی رابطه ی سبک های دلبستگی با اشتیاق به مدرسه و عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های دلبستگی با اشتیاق به مدرسه و عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 03-1402 به انجام رسید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و همبستگی، جامعه آماری شامل تعداد کل دانش آموزان مقطع ابتدایی شامل 971 نفر که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان باید تعداد 276 نفر انتخاب شدند که با در نظر گرفتن ریزش به 280 نفر افزایش دادیم. روش نمونهگیری بهصورت روش خوشه ای بوده و از سه پرسشنامه، مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور(????)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت(1967) و پرسشنامه اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران(2011) استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss-22 و آزمون رگرسیون گام به گام و آزمون ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که سبک دلبستگی(سبک دوسوگرا و سبک اجتنابی) به طور معنی داری قادر به پیش بینی عزت نفس می باشند، همچنین سبکهای دلبستگی(سبک اجتنابی و سبک ایمن) به طور معنی داری قادر به پیش بینی اشتیاق به مدرسه می باشند. بین سبک های دلبستگی با اشتیاق به مدرسه دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. بین سبک های دلبستگی با عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها:
کلید واژگان: سبک های دلبستگی، اشتیاق به مدرسه، عزت نفس، دانش آموزان، مقطع ابتدایی.
Thesis:
Investigating the relationship between attachment styles and enthusiasm for school and self-esteem of elementary school students in Esfrayen city
Abstract
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between attachment styles, enthusiasm for school and self-esteem of elementary school students in Esfrain city in the academic year of 2023-24. This research, in terms of practical purpose and correlation, the statistical population includes the total number of elementary school students, including 971 people, using the Karjesi and Morgan table, 276 people should be selected, which we increased to 280 people considering the attrition. The sampling method was a cluster method and three questionnaires were used: Hazen and Shaver's adult attachment scale (1987), Cooper Smith's self-esteem questionnaire (1967) and Wang et al.'s (2011) enthusiasm for school questionnaire. The data analysis method of the research was analyzed using spss-22 software and step-by-step regression test and Pearson's correlation coefficient test. The results showed that attachment style (ambivalent and avoidant style) can significantly predict self-esteem, and attachment styles (avoidant and secure style) can significantly predict enthusiasm for school. . There is a significant relationship between attachment styles and school enthusiasm of elementary school students. There is a significant relationship between attachment styles and self-esteem of primary school students.
Keywords:
Key words: attachment styles، passion for school، self-esteem، students، elementary school