فاطمه سادات حسینی، ۱۴۰۳
پیش بینی خودپنداشت تحصیلی براساس باورهای غیرمولد تحصیلی و نقش میانجی خودنظم جویی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان سبزوار سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودپنداشت تحصیلی بر اساس باورهای غیرمولد تحصیلی و نقش میانجی خودنظم جویی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان سبزوار سال 1403-1402انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان سبزوار به تعداد(6050) بود که از این تعداد 361 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.. به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه خودپنداشت تحصیلی چن و تومپسون (2004)، باورهای غیرمولد تحصیلی(2012)، خودتنظیمی تحصیلی پینتریچ و دی گروت(1990)، استفاده گردید. دادههای جمع آوری شده با روش همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS24 و Smart PLS تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار بین باورهای غیرمولد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی و خودنظم جویی تحصیلی بود. همچنین نقش میانجی خودنظم جویی تحصیلی در رابطه بین باورهای غیرمولد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژهها:
باورهای غیرمولد تحصیلی، خودپنداشت تحصیلی، خودنظم جویی تحصیلی
Thesis:
Prediction of academic self-concept based on academic counterproductive beliefs and the mediating role of academic self-discipline in female second year high school students of Sabzevar city 2023-2024
The present study was conducted with the aim of predicting academic self-concept based on academic counterproductive beliefs and the mediating role of academic self-discipline in female second year high school students of Sabzevar city in 2023-2024. The research method is descriptive-correlation and specifically based on the structural equation model. The statistical population included all female students of the second year of high school in Sabzevar city, numbering (6050), of which 361 were selected using Morgan's table and multi-stage cluster sampling method. and Thompson (2004), academic unproductive beliefs (2012), academic self-regulation Pintrich and de Groot (1990) were used. The collected data were analyzed by Pearson correlation method and structural equation modeling using SPSS22 and Smart PLS software. The results of the research indicated the existence of a significant relationship between academic unproductive beliefs, academic self-concept and academic self-regulation. Also, the mediating role of academic academic self-discipline in the relationship between academic counterproductive beliefs and academic self-concept was confirmed.
Keywords:
academic self-concept, academic counterproductive beliefs, academic self-discipline.